Anna Magdalena

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 60 fot
  • Bredd: 21 fot
  • Djup: 8 fot
  • Dräktighet:
    • 1815: 32,85 svåra läster
    • 1832: 30 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas
Historik:

1815
Fartyget är byggt på varv i Figeholm, troligen 1815, för ett partrederi i Figeholm. Varv eller byggmästare är ej namngivna. Hemort Figeholm.
Första fribrev utfärdat 30/6 1815.

1817-10-13
Handlaren Joh. L. Kastman i Figeholm är ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemorten är fortfarande Figeholm.

1826-06-12
Ett partrederi i Västervik blir fartygets nya ägare vars hemort nu är Västervik.

1827-07-10
Fribrevet för året anger handlaren Gustaf Lundin i Västervik som huvudredare. I övrigt som tidigare.

1829-05-15
Efter ändringar i rederiet så utses handlaren Gustaf Moberg i Västervik som ny huvudredare. Inga övriga ändringar.

1830-04-13
Handlaren i Kalmar, Johan Peter Grandin, anges nu som huvudredare varför fartygets nya hemort troligen är Kalmar.

1832-04-09
Delägaren, skepparen Carl Gustaf Elfving i Kalmar, köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemort Kalmar.

1836-04-22
Tidigare delägaren och huvudredaren Johan Peter Grandin köper för 1.400 Riksdaler tillbaka fartyget och blir ensam ägare samt återigen huvudredare. Hemorten Kalmar kvarstår.

Fribrevet återkom till Kommerskollegium 22/6 1838 från redaren utan att ange orsak.
Fartygets vidare historik ej känd.

Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie.
  2. Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mätbrev