Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 60 fot
- Bredd: 21 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1815: 32,85 svåra läster
- 1832: 30 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1815
Fartyget är byggt på varv i Figeholm, troligen 1815, för ett partrederi i Figeholm. Varv eller byggmästare är ej namngivna. Hemort Figeholm.
Första fribrev utfärdat 30/6 1815.
1817-10-13
Handlaren Joh. L. Kastman i Figeholm är ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemorten är fortfarande Figeholm.
1826-06-12
Ett partrederi i Västervik blir fartygets nya ägare vars hemort nu är Västervik.
1827-07-10
Fribrevet för året anger handlaren Gustaf Lundin i Västervik som huvudredare. I övrigt som tidigare.
1829-05-15
Efter ändringar i rederiet så utses handlaren Gustaf Moberg i Västervik som ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1830-04-13
Handlaren i Kalmar, Johan Peter Grandin, anges nu som huvudredare varför fartygets nya hemort troligen är Kalmar.
1832-04-09
Delägaren, skepparen Carl Gustaf Elfving i Kalmar, köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemort Kalmar.
1836-04-22
Tidigare delägaren och huvudredaren Johan Peter Grandin köper för 1.400 Riksdaler tillbaka fartyget och blir ensam ägare samt återigen huvudredare. Hemorten Kalmar kvarstår.
Fribrevet återkom till Kommerskollegium 22/6 1838 från redaren utan att ange orsak.
Fartygets vidare historik ej känd.
Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie.
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mätbrev