Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 77,6 fot
- Bredd: 22,6 fot
- Djup: 10,5 fot
- Dräktighet:
- 1812: 75,3 svåra läster
- 1817: 65 svåra läster
- 1823: 68,7 svåra läster
- 1827: 70,32 svåra läster
- 1832: 66,25 svåra läster
- 1843: 73,33 svåra läster
- Riggning/typ: brigg
Historik:
Var och när fartyget är byggt framkommer ej.
1810
Fartyget som var Preussiskt och med namnet Antilope köptes på auktion 1810 av ett partrederi i Karlshamn efter att ha strandat. De nya ägarna förbyggde det i Karlshamn och namnändrade det till Händelsen med hemort Karlshamn. Första fribrev utfärdades 22/4 1814.
1817-06-04
Ett partrederi i Stockholm blir nya ägare till fartyget och vars hemort nu är Stockholm.
1821-07-05
Ett nytt partrederi är nya ägare till fartyget vars namn ändras till Thetis. Hemorten Stockholm kvarstår.
1827-06-15
För 2.900 Riksdaler Banco blir ett partrederi i Västervik fartygets nya ägare. Till huvudredare anges firman Westermark & Jansson i Västervik. Hemort Västervik. De nya ägarna låter förbygga fartyget på Slottholms Varv i Västervik vilket sker under ledning av kvartersmannen P. Blomqvist.
1842-09-02
Rederiet utser vice konsuln P. D. Westermark i Västervik till huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1850-03-22
Handlaren Isak Erik August Lundberg i Döderhultsvik blir huvudredare i det partrederi som är fartygets nya ägare och vars hemort nu är Döderhultsvik.
1853-03-23
Fribrevet återkom till Kommerskollegium efter att fartyget blivit kondemnerat och sålt.
Tyvärr anges ej var fartyget blivit kondemnerat eller till vem det sålts.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarium
- Sjömanshuset i Kalmar, Mönstringsregister