Arschak

Basfakta:
  • Rysk signal: ?
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 153,25 fot
  • Bredd: 28,50 fot
  • Djup: 13 fot
  • Dräktighet:
    • mätning saknas
  • Riggning/typ: Kerosinångfartyg
Historik:

1888
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, vid tiden arrenderat av Motala Verkstad AB, i Oskarshamn som nybygge 187 under ledning av Carl Gustaf Hasselbom för Gregorij Tomajeff i Baku, Ryssland.

Fartyget beställs hos Motala Verkstad av Gregorij Tomajeff för leverans i St Petersburg senast i maj 1888.
Fartyget skulle enligt beställningen vara i full överensstämmelse med tidigare levererade kerosinångaren Serjåscha.
Bilbrevet är dock utställt på bankiren C. Servins i Stockholm.

Fartygets vidare öden är ej kända.
Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
  2. Motala Verkstad AB’s arkiv
  3. Utställningshäftet ”Där Skepp Bygges”