Basfakta:
- Rysk signal: ?
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 153,25 fot
- Bredd: 28,50 fot
- Djup: 13 fot
- Dräktighet:
- mätning saknas
- Riggning/typ: Kerosinångfartyg
Historik:
1888
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, vid tiden arrenderat av Motala Verkstad AB, i Oskarshamn som nybygge 187 under ledning av Carl Gustaf Hasselbom för Gregorij Tomajeff i Baku, Ryssland.
Fartyget beställs hos Motala Verkstad av Gregorij Tomajeff för leverans i St Petersburg senast i maj 1888.
Fartyget skulle enligt beställningen vara i full överensstämmelse med tidigare levererade kerosinångaren Serjåscha.
Bilbrevet är dock utställt på bankiren C. Servins i Stockholm.
Fartygets vidare öden är ej kända.
Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
- Motala Verkstad AB’s arkiv
- Utställningshäftet ”Där Skepp Bygges”