Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 50,55 fot
- Bredd: 17,15 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1843: 19,62 svåra läster
- 1866?: 13,5 nyläster
- 1871: 11,5 nyläster eller 39,25registerton
- Riggning/typ: jakt
Historik:
1843
Byggd i Skepparekroken av skeppsbyggmästaren J. Strömberg för ett partrederi med skepparen Hans Nilsson i Varberg som huvudredare. Fartygets hemort troligen Varberg.
Första fribrev utfärdat 23/11 1843.
1861-04-09
Ett partrederi i Oskarshamn blir fartygets nya ägare och som huvudredare utses inspektorn Edvard Petersson i Oskarshamn, vilket även blir fartygets hemort.
1871-03-10
Fartyget köps på auktion av C. A. Cleve i Stockholm för 1.352 Riksdaler Riksmynt och som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1871-03-13
Edvard Cleve i Stockholm blir för 1.800 Riksdaler Riksmynt ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Stockholm kvarstår.
1872-12-28
Fartyget köps nu för 2.500 Riksdaler Riksmynt av Reinhold Fredrik Cleve i Stockholm. Han är ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1885
Anges enligt Stockholms sjömanshus fartygsregister som slopat.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Stockholms Sjömanshus, Fartygsregister
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn