Basfakta:
- Svensk signal: HBKT
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 63,8 fot
- Bredd: 20,45 fot
- Djupgående: 8,10 fot
- Dräktighet:
- 1853: 34,75 svåra läster
- 1867: 25,5 svåra läster eller 69,9 registerton
- 1871: 21,5 nyläster eller 69,9 registerton.
- Riggning/typ: slup/skonare
Historik:
1853
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Isak Erik August Lundberg i Döderhultsvik som själv blev huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 6/5 1853.
1854-03-31
Genom köp av andel i fartyget ägs det nu av ett partrederi med två deltagare. Tidigare huvudredare och hemort kvarstår.
1858-05-04
Oskarshamns Handelsbolag köper fartyget och till huvudredare uses vice konsuln Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.
1861-04-22
Ett partrederi med två deltagare köper fartyget för 5.666,66 Rd Rmt och som huvudredare tillsätts handlaren Nils Gustaf Deurell i Oskarshamn.
1867-09-10
Efter vissa skiften i partrederiet och efter att fartyget förbyggt och omtacklats till skonert av skeppsbyggmästaren C. Thorén på varv i Oskarshamn erhålles nytt fribrev enligt datum ovan. Inga ändringar av huvudredare eller hemort.
1869-04-15
Fartyget köps av vice konsuln Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn Han blir ensam ägare och då även dess huvudredare. Hemort som tidigare.
1872
Fartyget förloras i Nordsjön.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Oskarshamns sjömanshus fartygsregister.