Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 98,65 fot
- Bredd: 25,10 fot
- Djup: 5,50 fot
- Dräktighet:
- 1856-05: 94 svåra läster
- 1856-09: 97,69 svåra läster
- 1865: 56,27 nyläster
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1856
Fartyget är byggt på ett ej namngivet varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för Sven Peter Lagerhamn i Vällehorfva, Misterhult och som ensam ägare var Lagerhamn även huvudredare. Fartygets hemort blev Stockholm.
Första fribrev utfärdat 30/5 1856.
1856-11-14
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi där grosshandlaren Ninian Paton i Stockholm utsågs till huvudredare. Hemorten Stockholm kvarstår.
1859-03-09
Som delägare och under tjänstgöring som fartygets kapten, mördades Sven Peter Lagerhamn i Turkiska farvatten av långlotsen Nicola Antonellos.
1865-06-14
Efter förändringar i rederiet utses grosshandlaren James Paton till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1865-10-12
Fartyget säljs för 20.000 Riksdaler Riksmynt till Christiania Rederi-Selskab i Kristiania.
Historiken efter försäljningen till Norge saknas. Har du som läser detta information som kan beskriva fartygets vidare öde, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Stockholms Sjömanshus, Mönstringsliggare
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Post- och Inrikes Tidningar 1865-10-12
- https://www.hembygd.se/misterhult