Magnus Stenbock

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 98,65 fot
  • Bredd: 25,10 fot
  • Djup: 5,50 fot
  • Dräktighet:
    • 1856-05: 94 svåra läster
    • 1856-09: 97,69 svåra läster
    • 1865: 56,27 nyläster
  • Riggning/typ: brigg
Historik:

1856
Fartyget är byggt på ett ej namngivet varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för Sven Peter Lagerhamn i Vällehorfva, Misterhult och som ensam ägare var Lagerhamn även huvudredare. Fartygets hemort blev Stockholm.
Första fribrev utfärdat 30/5 1856.

1856-11-14
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi där grosshandlaren Ninian Paton i Stockholm utsågs till huvudredare. Hemorten Stockholm kvarstår.

1859-03-09
Som delägare och under tjänstgöring som fartygets kapten, mördades Sven Peter Lagerhamn i Turkiska farvatten av långlotsen Nicola Antonellos.

1865-06-14
Efter förändringar i rederiet utses grosshandlaren James Paton till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1865-10-12
Fartyget säljs för 20.000 Riksdaler Riksmynt till Christiania Rederi-Selskab i Kristiania.

Historiken efter försäljningen till Norge saknas. Har du som läser detta information som kan beskriva fartygets vidare öde, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Stockholms Sjömanshus, Mönstringsliggare
  3. Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
  4. Post- och Inrikes Tidningar 1865-10-12
  5. https://www.hembygd.se/misterhult