Östersund, JGSK/SHNM, 2985

Bild från Föreningen Gamla Östersund. (Bild nr FGÖ 1373).
Ångfartyget Östersund efter ombyggnaden 1886.
Erkännande, icke kommersiell (CC BY-NC 4.0).
Basfakta:
  • Svensk signal: JGSK/SHNM
  • Svenskt reg. nr.: 2985
  • Längd: 25,27 meter
  • Bredd: 4,45 meter
  • Djup: 2,06 meter
  • Dräktighet:
    • 1887: 55,63 registerton
    • 1903: 63,53 registerton
    • 1921: 54,20 registerton
    • 1936: 44,11 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1874
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 127 och med namnet Östersund för Östersunds Ångbåts AB i Östersund.
Fartyget fraktas i delar med båt till Sundsvall för att fortsätta med häst och vagn till Östersund där fartyget monteras ihop.
Fribrev eller Nationalitets- och registreringscertifikat saknas fram till 1897.

1886
Fartyget förbyggs och förlängs med 12 fot till 25,27 meter vid Vaplans Mekaniska Verkstad i Vaplan, Jämtland.

1897-02-19
Fartyget som fortfarande tillhör Östersunds Ångbåts AB får sitt första Nationalitets- och registreringscertifikat som utfärdas vid datum ovan.

1903
Fartyget byggs om vilket inkluderar även ny panna och maskin från Härnösands mekaniska verkstad.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo12636A).
Ur Gunnar Hedmans samling.
Public Domain Mark (PDM).

1931-06-26
Fartyget köps för 5.000 kronor på exekutiv auktion av Storsjöns Ångbåts AB i Oviken. Fartygets hemort blir i Oviken.

1953-07-24
Distriktschefen Olof Leander Olsson i Östersund blir för 10.000 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort återigen blir Östersund.

1959-06-29
Köpman Olof Georg Hägglöf i Östersund är ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Östersund kvarstår.

1959-06-30
Direktören Johan Tage Lindgren på Frösön är för 5.000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Östersund kvarstår.
Fartyget är namnändrat till Las Vegas och nytt Certifikat utfärdades 14/7 1960.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo162545DIA).
Ur Arne Sundströms samling.
Public Domain Mark (PDM).

1971-08-09
Åkerlund Skrot AB i Ås köper fartyget med avsikt att skrota det.
Vid utmätning så beläggs firmans tillgångar, däribland fartyget, av Kronofogdemyndigheten i Östersund med skingringsförbud vilket innebar att fartyget ej fick skrotas.

1972-05-16
Vid underhandsförsäljning av de utmätta tillgångarna lade Frösö Båtklubb det högsta anbudet på fartyget, 1.350 kronor, vilket accepterades av Kronofogdemyndigheten. Frösö Båtklubb blir med detta nya ägare till fartyget som återigen namnändras till Östersund.

1975-01-01
Sjöman Per Erik Lund i Mattmar köper ensam fartyget för 1.350 kronor som nu får Häljesund som hemort.

1982
Föreningen Bevara Ångaren Östersund köper fartyget efter att det ett antal år legat upplagt i en vik i Arvesund.
Föreningen bygger en slip i Arvesund och renoverar fartyget så att det 1989 återigen kunde tas i trafik.

2003
Fartyget blir K-märkt av Statens Maritima Museer.

Östersund är fortfarande ett aktivt fartyg och går i turist- och chartertrafik med utgångspunkt från Arvesund.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
  3. Sjöhistoriska Museet
  4. https://angarenostersund.com