Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 68,20 fot
- Bredd: 22 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1826: 14,79 svåra läster
- 1827: 26,98 svåra läster
- 1832: 30 svåra läster
- 1833: 35,40 svåra läster
- Riggning/typ: jakt/galeas
Historik:
1826
Fartyget är byggt i Hargs by på Vätö i Roslagen av skeppsbyggmästaren Anders Mattsson som öppen jakt.
Historik fram till 1827 ej känd.
1827-06-08
Handlaren Nils Peter Thelander i Döderhultsvik som okänt år köpt fartyget låter skeppsbyggmästaren Nils Persson Risholm förbygga och rigga om det till galeas i Döderhultsvik. Fartygets hemort Döderhultsvik och huvudredare Nils Peter Thelander.
Första fribrev utfärdat 22/7 1831.
1832
Ägaren Nils Peter Thelander låter förbygga fartyget på varv i Döderhultsvik. Detta utförs av sonen till Nils Persson Risholm, skeppsbyggmästaren Petter Risholm. I övrigt inga ändringar.
1835-06-19
Handlaren A. Didon i Malmö blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Malmö.
1841-04-02
Anders Petter Dahlberg, handlare i Malmö, är fartygets nye ägare och huvudredare. Hemort fortfarande Malmö.
1843-03-31
Ett partrederi i Karlskrona med skepparen Anders Olsson som huvudredare köper fartyget vars hemort nu blir Karlskrona.
Information om fartygets vidare öden saknas. Påmönstring av besättning i Kalmar 27/4 1844 är senast funnen information.
Har du som läster detta något som kan ge klarhet och som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarier
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mät- och bilbrev
- Kalmar sjömanshus, Påmönstringsliggare