Johanna

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 59,50 fot
  • Bredd: 20,75 fot
  • Djup: 9 fot
  • Dräktighet:
    • 1817: 19,8 svåra läster
    • 1819: 27,39 svåra läster
    • 1829: 29,30 svåra läster
    • 1832: 31,26 svåra läster
    • 1837: 28,16 svåra läster
  • Riggning/typ: jakt/slup/skonertgaleas/galeas
Historik:

Uppgifter om var, när och av vem fartyget är byggt går ej att ange. Den tidigaste informationen är ett mätbrev från Malmö för jakten Maria daterat 1/9 1817.

1819-03-30
Fartyget förbyggs i Bergkvara och riggas om till slup av ett partrederi där trolig huvudredare och hemort är skepparen Carl Petersson i Ystad.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1822-08-14
Skepparen Carl Petersson i Ystad är nu ensam ägare till fartyget.

1826-07-28
Fartyget tillhör timmerhandlaren A. Borgman i Trelleborg. Ny hemort Trelleborg.

1827-06-29
Ett partrederi med delägare i Kalmar län och Ystad är nya ägare till fartyget. Hemort eller huvudredare anges ej.

1828-07-12
En av delägarna, skepparen Anders Nordström i Ystad, blir ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Ystad.

1830-06-14
Ett partrederi med Skepparen Olof Andersson i Karlskrona som huvudredare är nya ägare till fartyget som namnändras till Helena. Ny hemort Karlskrona.

1831-06-21
Återigen ägs fartyget av ett partrederi i Ystad med skepparen Anders Nordström som huvudredare. Hemort Ystad.

1833-08-06
Handlaren Carl Mag. Åbrandt i Kalmar är huvudredare i det partrederi som nu är ägare till fartyget och vars hemort nu blir Kalmar.

1834-03-14
Rederiet namnändrar fartyget till Henric i samband med att fartyget riggas om till skonertgaleas.

1836-03-31
Efter ändringar i rederiet utses handlaren P. G. Kreuger i Kalmar till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1837-04-18
Rederiet namnändrar fartyget till Johanna efter att det i Kalmar förbyggts och riggats om till galeas.

1842-03-18
Ett nytt partrederi i Kalmar med handlaren Johan Peter Grandin i Kalmar som huvudredare är nu ägare till fartyget. Ingen ändring av hemort.

1843-01-27
Fartyget köps av ett partrederi i Mönsterås med skepparen Johan Peter Lagerqvist som huvudredare. Ny hemort Mönsterås.

1843-09-05
Fartyget som var destinerat till Kappeln med trävaror sprang läck i storm ca 5 mil S.O. om Bornholm och kantrade. Besättningen räddades efter ett dygn i vattnet av det engelska barkskeppet Circassien från Newcastle som ilandsatte dom vid Nexö på Bornholm.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarier
  2. Barometern 1843-09-16