Emma, 2144

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo180384).
Fotograf okänd.
På bilden som Gustafsfors VII.
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 2144
  • Längd: 60,8 fot
  • Bredd: 13,06 fot
  • Djup: 9 fot
  • Dräktighet:
    • 1884: 31,27 registerton
    • 1899: 18,72 registerton
    • 1904: 26,24 registerton
    • 1919: 16,10 registerton
    • 1933: 19,05 registerton
    • 1951: 19,95 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg/motorfartyg
Historik:

1884
Fartyget är byggt med namnet Emma på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn, vid tillfället utarrenderat till Motala Verkstad, som nybygge nr 179 av skeppsbyggmästaren Carl Gustaf Hasselbom för grosshandlaren Gustaf Ideström i Västervik. Som ensam ägare var Ideström även huvudredare. Hemort Västervik.

1900
Efter att ägaren avlidit så ägs nu fartyget av Gustaf Ideström´s sterbhus.

1911-02-20
AB Gust. Ideström & Co i Västervik blir nya ägare till fartyget och som huvudredare utses Sven Hammarström. Hemort Västervik.

1912-03-19
Sjökaptenen August Fredrik Norberg i Västervik köper fartyget för 4.000 kronor och blir tillika huvudredare. Inge ändring av hemort.

1913-04-10
Otto Edvard Ljunggren, sjökapten och bosatt i Rosendal, Loftahammar blir ny ensam ägare till fartyget vars hemort nu bli Loftahammar.

1919-09-02
Gustafsfors Fabrikers AB i Gustafsfors blir för 15.000 kronor fartyget nya ägare. Det namnändras till Gustafsfors VII, hemmahörande i Gustafsfors och anges att det används som bogserångfartyg.

1934-03-01
Fartyget säljs till fartygsbefälhavaren Karl Simon Karlsson i Lennartsfors för 1.500 kronor och som ensam ägare även är huvudredare. Fartyget namnändras återigen till Emma och byggs om till lastmotorfartyg med hemorten Lennartsfors.

1949-07-29
Fiskaren Stig Zackrisson på Hönö registreras som ägare till fartyget efter att ha köpt fartyget för 5.000 kronor. Fartyget anges vara ett tankmotorfartyg och ha sin hemort i Hönö.
Vid undersökningar av polismyndighet visar det sig att han inte är den verklige ägaren utan är registrerats på fartyget istället för sin svåger, skepparen Agne Corneliusson från Öckerö som undvikit att registrerat sig på fartyget för att skydda sig mot sina fordringsägare.

1952-06-10
För 6.800 kronor köper båtbyggaren Gustaf Berntsson i Skärhamn fartyget på exekutiv auktion. Fartyget blir då hemmahörande i Skärhamn.

1952-12-08
Ett partrederi i Göteborg med Knut Elof Eliasson som huvudredare blir för 22.000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu är Göteborg.

1960-06-07
AB Marinmekano med Uno Tage Arnold Jacobsson som huvudredare är nya ägare till fartyget för en summa av 4.000 kronor. Hemorten Göteborg kvarstår. Fartyget används ej i handelssjöfart utan anges vara omgjord till verkstadsbåt och verksam inom Göteborgs hamn.

1964-01-13
Montören Morgan Emil Karlsson i Göteborg blir för 3.100 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ingen ändring av hemort.

1969-06-18
Fartyget avregistreras ur Sjöfartsstyrelsens fartygsregister efter skrotningsintyg från ägaren.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista
  3. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”.
  4. Västerviks Sjömanshus, Fartygsregister