Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 4989
- Längd: 17,18 meter
- Bredd: 6,22 meter
- Djup: 2,03 meter
- Dräktighet:
- 1909: 34,14 registerton
- 1930: 31,19 registerton
- 1932: 30,89 registerton
- 1936: 30,41 registerton
- Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:
1909
Fartyget är byggt på Råå Skeppsvarv i Råå av skeppsbyggmästaren Sven Petter Nilsson för ett partrederi på Ven med skepparen Viktor Efraim Jönsson som huvudredare. Fartygets hemort Bäckviken, Ven.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 22/3 1909.
1912-01-20
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen John Leonard Johansson till ny huvudredare. Hemorten Bäckviken kvarstår.
1918-04-26
Ett partrederi i Oskarshamn med grosshandlaren Carl Sigfrid Alexius Boman som huvudredare köper fartyget för 25.000 kronor. Ny hemort blir Oskarshamn.
1924-02-16
Skepparen Jöns Petter Jönsson i Ålabodarna, Glumslöv är delägare och huvudredare i det partrederi som för 10.000 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort Ålabodarna.
1930-09-23
Skepparen Johan Stefanus Andersson på Ramholmen, Skaftö blir för 9.000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Ramholmen. Fartyget får i Lysekil 1930 en motor inmonterad så att det nu klassas som motorseglare.
1932-08-11
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga andra ändringar.
1934-09-22
För 9.000 kronor blir ett partrederi i Kristberg, Borensberg i Östergötland nya ägare till fartyget. Till huvudredare utses förvaltaren Bror Torsten Appelqvist i Motala. Fartygets hemort är nu Kristberg.
1939-01-05
Rederiet låter ändra fartygets hemort till Motala. Inga övriga ändringar.
1944-04-26
Skepparen i Vadstena, Karl Gustaf Karlsson, köper ensam fartyget för 10.300 kronor och blir tillika huvudredare. Ny hemort blir Vadstena,
1947-03-26
Ett partrederi i Södertälje blir för 14.000 kronor nya ägare till fartyget. Till huvudredare utses skepparen Sture Lennart Persson i Södertälje. Fartygets hemort nu Södertälje.
1947-08-20
Jan Åke Dahlqvist, skeppare i Nordingrå, är huvudredare i det partrederi som för 21.000 kronor är nya ägare till fartyget var hemort nu blir Nordingrå.
1959-12-08
Fartyget köps för 3.000 kronor av konstnären Jan Malte Nyberg-Tolf i Näske, Köpmanholmen för att användas som lustfartyg. Fartyget hemort Näske.
1961-08-??
Fartyget råkade, under resa mot Finland, ut för hårt väder på Bottenhavet och återvände mot svenska kusten för skydd men i tjockan så grundstötte det i Alviken intill Köpmanholmen där det så småningom har sjunkit och blivit vrak. Det avfördes ur svenskt fartygsregister 1964.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat