Basfakta:
- Svensk signal: JGCT/SDFG
- Svenskt reg. nr.: 2743
- Längd: 140 fot
- Bredd: 21,7 fot
- Djup: 11 fot
- Dräktighet:
- 1875: 20 nyläster
- 1877: 28 nyläster
- 1879: 119 ton
- 1883: 173 ton
- 1895: 208,56 registerton
- 1910: 192,85 registerton
- 1938: 180,79 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1872
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 112 av skeppsbyggmästaren John Fletcher för Vesterås Ångbåts AB i Västerås. Fartygets hemort Västerås.
1891
Enligt Sveriges skeppslista tillhör fartyget Ångfartygs AB Aros i Västerås.
Fribrev eller Nationalitets- och registreringscertifikat saknas fram till 1899.
1899-09-07
Nya Ångfartygs AB Aros är nu fartygets nya ägare. Hemort fortfarande Västerås.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1919-05-14
Ångfartygs AB Drottningholm-Fittja köper fartyget för 130.000 kronor vars hemort nu är Stockholm.
1925-06-25
Rederiet ombildas till Trafik AB Mälaren-Hjälmaren. Inga övriga ändringar.
1932-03-16
Fartyget köps av Västerås-Torshälla Ångbåts AB för 50.000 kronor och får återigen Västerås som hemort.
1948-11-26
Handlaren Carl Albert Julius Albinsson köper ensam fartyget för 14.000 kronor och blir som ensam ägare även huvudredare. Göteborg är fartygets nya hemort.
1950-11-20
För 12.500 kronor köper AB Ekensbergs Varv fartyget vars hemort nu är Stockholm. Det byggs om på varvet till logementsfartyg (pråm).
1972-12-22
Sven Källman i Stockholm blir fartygets nya ägare. Ingen ändring av hemort.
Fartygets slutliga öde ännu ej känt.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”
- Sveriges skeppslista