Elisa Maria

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 66 fot
  • Bredd: 22,5 fot
  • Djup: 14,71? fot
  • Dräktighet:
    • 1821: 39 svåra läster
    • 1831: 44,25 svåra läster
    • 1833: 55,5 svåra läster
    • 1843: 53,31 svåra läster
    • 1844: 55,81 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:

1821
Fartyget är byggt i Påskallavik av ej namngiven byggmästare för ett partrederi i Kalmar och Påskallavik där handlaren i Kalmar, Anders Lorenz Kreuger, troligen är huvudredare och att fartygets hemort då troligen är Kalmar.
Första fribrev utfärdat 27/7 1821.

1825-04-05
Ett partrederi i Malmö blir nya ägare till fartyget vars hemort nu troligen blir Malmö. Huvudredare ej angiven men förmodligen samma som från 1827.

1827-06-12
Nu anges handlaren Mathias Flensburg som huvudredare i rederiet. Hemort Malmö.
Från och med 1840 anges att fartyget riggats som skonare.

1851-01-21
Handlaren Carl Wilhelm Jacobsson i Kalmar blir ensam ägare och huvudredare samt att fartygets hemort blir Kalmar.

1852-01-30
Ett partrederi i Kalmar med skepparen Daniel Fredrik Cronlund som huvudredare är nya ägare till fartyget. Hemorten Kalmar ej ändrad.

1854-02-24
Fartyget ägs nu av ett nytt partrederi i Kalmar där handelsbolaget P. E. Kreuger & Jennings är huvudredare. Hemorten ej ändrad.

1858-11-21
Under resa från Flensburg mot Kalmar strandade fartyget vid Albrunna på Öland och blev vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev.
  2. Tidningen Snällposten 29/11 1858.