Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 66 fot
- Bredd: 22,5 fot
- Djup: 14,71? fot
- Dräktighet:
- 1821: 39 svåra läster
- 1831: 44,25 svåra läster
- 1833: 55,5 svåra läster
- 1843: 53,31 svåra läster
- 1844: 55,81 svåra läster
- Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:
1821
Fartyget är byggt i Påskallavik av ej namngiven byggmästare för ett partrederi i Kalmar och Påskallavik där handlaren i Kalmar, Anders Lorenz Kreuger, troligen är huvudredare och att fartygets hemort då troligen är Kalmar.
Första fribrev utfärdat 27/7 1821.
1825-04-05
Ett partrederi i Malmö blir nya ägare till fartyget vars hemort nu troligen blir Malmö. Huvudredare ej angiven men förmodligen samma som från 1827.
1827-06-12
Nu anges handlaren Mathias Flensburg som huvudredare i rederiet. Hemort Malmö.
Från och med 1840 anges att fartyget riggats som skonare.
1851-01-21
Handlaren Carl Wilhelm Jacobsson i Kalmar blir ensam ägare och huvudredare samt att fartygets hemort blir Kalmar.
1852-01-30
Ett partrederi i Kalmar med skepparen Daniel Fredrik Cronlund som huvudredare är nya ägare till fartyget. Hemorten Kalmar ej ändrad.
1854-02-24
Fartyget ägs nu av ett nytt partrederi i Kalmar där handelsbolaget P. E. Kreuger & Jennings är huvudredare. Hemorten ej ändrad.
1858-11-21
Under resa från Flensburg mot Kalmar strandade fartyget vid Albrunna på Öland och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Tidningen Snällposten 29/11 1858.