Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 7596
- Längd: 14,08 meter
- Bredd: 5,25 meter
- Djup: 1,98 meter
- Dräktighet:
- 1929: 14,08 registerton
- 1936: 15,06 registerton
- 1940: 14,48 registerton
- Riggning/typ: fiskebåt/motorfartyg/lustfartyg
Historik:
1929
Fartyget är byggt i Djupvik i Göteborg & Bohus län av skeppsbyggaren Adolf Johansson som fiskefartyg för ett partrederi på Klädesholmen där fiskaren Nils Rikard Berhardsson utses till huvudredare. Hemort Klädesholmen.
Nationalitets- och registreringscertifikat utges 10/2 1930.
1936-06-08
Ett partrederi i Lilla Saltvik i Döderhult köper fartyget för 8.000 kronor, registrerar det som lastmotorfartyg för fraktfart och där Erik Gunnar Teodor Nilsson blir huvudredare. Fartygets hemort Lilla Saltvik.
1938-03-24
AB Kolkompaniet i Malmö blir för 8.000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Malmö. Fartyget namnändras till Kolkompaniet 3.
1963-12-31
Båtklubben Nordbris gm. musikern Jan Arne Bengtsson blir för 750 kronor nya ägare till fartyget som nu saknar motor och legat upplagt ett antal år. Hemorten Malmö kvarstår.
1965-02-03
Representanten Eduard Ludvig Erik Kleine i Staffanstorp blir för 1.200 kronor fartygets ägare som nu klassas som lustfartyg. Hemorten Malmö kvarstår.
1966-03-14
Ägaren namnändrar fartyget till Parali. Inga övriga ändringar.
1970-08-10
Fartyget köps för 14.000 kronor av ett partrederi där elektrikern Clas Jonny Claesson agerar som huvudredare. Hemort Skälderviken.
1973-09-19
Fartyget avfört ur svenskt register. Slutligt öde ej känt.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat