Basfakta:
- Svensk signal: JVMK/SGIU
- Svenskt reg. nr.: 5764
- Längd: 31,08 meter
- Bredd: 8,60 meter
- Djup: 4,46 meter
- Dräktighet:
- 1915: 53,49 registerton
- 1950: 58,34 registerton
- Riggning/typ: ångbogserare & isbrytare
Historik:
1915
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn med nybyggnadsnummer 253 för Oxelösund-Flen-Westmanlands Järnvägs AB med säte i Stockholm, vilket även blev fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 11/1 1916.
1939-01-13
Trafik AB Grängesberg-Oxelösund köper fartyget för 100.000 kronor. Hemort Stockholm bibehålles.
1966-04-14
Rederiet namnändrar fartyget till Sim eftersom ett nytt fartyg skulle erhålla det gamla namnet. Inga andra ändringar.
1966-09-06
Hans Wirén & Son AB i Piteå blir för 125.000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Piteå.
1970-05-04
Rederi Kaj Olin i Fredrikshamn i Finland köper fartyget för 60.000 kronor. Hemort troligen Fredrikshamn. Fartyget namnändras till Terma.
I och med försäljningen till Finland så utgår fartyget ur svenskt register.
1973
Rederi AB Alfons Håkans Oy i Åbo är fartygets nya ägare. Fartyget namnändras tillbaka till Simson och får Åbo som hemort..
1978-09-21
Under försök att fånga pråmar som slitigt sig grundstötte hon och förliste vid Utö i finska skärgården.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”
- http://www.tugboatlars.se
- https://svenska.yle.fi
- https://bild.oxelosund.se