Harriet, KFGH/SIRK, 7001

Basfakta:
  • Dansk signal: NTMW
  • Svensk signal: KFGH/SIRK
  • Svenskt reg. nr.: 7001
  • Längd: 20,74 meter
  • Bredd: 5,20 meter
  • Djup: 2,72 meter
  • Dräktighet:
    • 1922: 53,6 registerton
    • 1925-03: 51,9 registerton
    • 1925-05: 54024 registerton
    • 1949: 52,64 registerton
  • Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:

1883
Byggd i Flensburg av skeppsbyggmästaren Bernhard L Techant.

Historik 1883-99 då det var hemmahörande i Lohals på Langeland i Danmark ej känd. Fartyget bar troligen namnet Peter.

1903
Fartyget tillhör nu J. Olsen i Marstal.

1912
Tillhör nu M. Koch i Marstal och under namnet Adjutor.

1917
Köps av Otto Vilhelm Lütken i Fredericia avsett för att senare överföras till rederiet Seilskibsrederiet Östersöen A/S i Fredericia.
Innan detta kunde ske så sjönk fartyget 30/9 1918, efter kollision med en svensk skonert, i närheten av Landsort under resa med en last av trävaror från Skutskär mot Nysted. Fartyget bärgades in till Stockholm. Det kondemnerades och avfördes ur danskt register i januari 1919.

1918
Fartyget köps av AB Norrtälje Varv genom Otto Hellsten och Lars Widmark för 11.500 kronor. Fartyget namnändras till Harriet.

1923-06-22
Fartyget köps för 4.500 kronor av styrmannen Bror Joel Öhlin från Stockholm och då han var ensam ägare blev han även huvudredare. Fartygets hemort blir Stockholm.

1924-07-18
Ett partrederi i Oskarshamn med konsuln Karl Sigfrid Alexius Boman som huvudredare köper fartyget för 8.000 kronor. Ny hemort blir Oskarshamn.

1935-03-12
Sjömannen Henry Leander Karlsson i Djupedal, Tossene blir huvudredare i det partrederi som för 10.000 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Väjern.

1936-06-25
Huvudredaren, Henry Leander Karlsson köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Hemort Väjern kvarstår.

1942-05-04
Ett partrederi på Kållandsö köper fartyget för 9.750 kronor och som huvudredare utses skepparen Gustaf Fritiof Durk. Ny hemort Kållandsö.

1947-03-08
Skepparen Kurt Erland Karlsson i Göteborg köper ensam fartyget för 20.000 kronor och som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort Torpa.

1956-03-26
Ett partrederi på Rixö med maskinisten Per Arne Hasslöf som huvudredare är nu för 5.800 kronor fartyget nya ägare vars hemort nu blir Rixö.

1957-05-14
Då tidigare köp ej fullföljt, går fartyget tillbaka till tidigare ägaren, skepparen Kurt Erland Karlsson nu boende i Trollhättan. Fartygets hemort blir återigen Torpa.
Enligt notering är fartyget ej i trafik.

1957-11-10
Fartyget säljs för 50 kronor till förman Erik Krüding och maskinisten Karl Arveblad i Vänersborg. Fartyget ej i trafik.

1958-12-31
Dykaren Frans Hugo Karlsson i Karlstad köper fartyget för 600 kronor. Nu anges fartyget vara pråm.

1960-06-10
Styrman Mats Ingemar Wallroth i Sandviken, Kållandsö blir ny ägare till pråmen för 500 kronor.

1964-01-16
Sjöfartsstyrelsen meddelas att fartyget blivit fullständigt upphugget varefter det avförs från registret.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://www.jmarcussen.dk
  3. Danmarks skibslister
  4. Dansk Søulykke statistik