Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 55,8 fot
- Bredd: 17,6 fot
- Djup: 7,0 fot
- Dräktighet:
- 1827: 22 svåra läster
- 1829: 19,3 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
1827
Fartyget är byggt på ett ej namngivet varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Nils Risholm för ett partrederi i Döderhultsvik. Huvudredare ej angiven.
Fartygets hemort Döderhultsvik.
1830-06-11
Efter ägarändringar i rederiet utses delägaren och handlaren Peter Hasselqvist till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort. Tid för ändringarna i rederiet är ej definierade.
Fartygets första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1831-05-31
Huvudredaren Peter Hasselqvist köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1836-11-07
Fartyget som var under resa från Holstein mot Döderhultsvik förolyckades vid Utlängan. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och magistraten i Kalmar, Mät- och bilbrev 1820-39
- Calmar Stads Tidning 1836-11-23