Basfakta:
- Svensk signal: HSNC
- Svenskt reg. nr.: 932
- Längd: 72,2 fot
- Bredd: 24,5 fot
- Djup: 12 fot
- Dräktighet:
- 1815: 80 svåra läster
- 1825: 77,21 svåra läster
- 1835: 74,63 svåra läster
- 1837: 83,31 svåra läster
- 1838: 88,34 svåra läster
- 1850: 89,95 svåra läster
- 1860: 118,72 svåra läster
- 1872: 67,5 nyläster eller 200,43 registerton
- 1876: 216,22 registerton
- 1877: 225,83 ton
- 1865: 212 ton
- Riggning/typ: brigg/skonare
Historik:
1815
Fartyget är byggt i Wirbo i dåvarande Döderhults församling som brigg av en ej namngiven skeppsbyggmästare under namnet Föreningen för ett partrederi i Kalmar med grosshandlaren J. Fornander som huvudredare. Hemort Kalmar.
Första fribrev utfärdat 21/4 1815.
1819-05-04
Partrederiet utser Lars Lundberg som ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1821-06-01
Som ny huvudredare utse handlaren Georg Ringsten i Kalmar. Inga övriga ändringar.
1825-09-05
Vissa ägarandelar i rederiet förändras så att fartyget nu blir hemmahörande i Stockholm. Georg Ringsten förblir huvudredare.
1826-09-08
Huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemort Stockholm kvarstår.
1831-10-21
På offentlig auktion i Karlshamn köper ett partrederi i Karlshamn fartyget för 5750 Rd Bco. Huvudredare blir handelsbolaget Winberg & Meyer i Karlshamn vilket även blir fartygets hemort. Fartyget namnändras till Enigheten.
1837-09-26
Rederiet låter skeppsbyggmästaren J. Pettersson förbygga fartyget i Karlshamn samt namnändra det till Triton. Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.
Fartygets nya mått efter ommätning är:
Längd: 81,40 fot
Bredd: 24,43 fot
Djup: 12,85 fot
1860
Rederiet låter återigen förbygga fartyget i Karlshamn, denna gång av skeppsbyggmästaren David Reinhold Andersson.
Fartyget nya mått blir:
Längd: 98,58 fot
Bredd: 25,72 fot
Djup: 13,37 fot.
1886-03-09
Ett partrederi i Södra Mellby blir nya ägare till fartyget och till huvudredare utses skepparen Nils Nilsson. Fartyget hemort blir Kivik.
Fartyget blir omtacklas i Lübeck 1889 till skonare
1890-03-08
Rederiet utser skepparen Henrik Nilsson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1895-08-29
Då fartyget låg ankrat i Stockholms ström under lossning av koks, påseglades det av ångfartyget Gefle varpå det sjönk. Det avfördes ur Svenskt skeppsregister.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Christianstads Weckoblad 1831