Aasne, KHNC/SDAG, 7761

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo208003). Fotograf: Boman, J. Robert.
Ur J. Robert Bomans samling.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Italiensk signal: IPSZ
  • Svensk signal: KHNC/SDAG
  • Svenskt reg. nr.: 7761
  • Längd: 82,04 meter
  • Bredd: 12,33 meter
  • Djup: 5,03 meter
  • Dräktighet:
    • 1931: 1090,02 registerton
    • 1936: 1057,25 registerton
    • 1948-02: 1056,03 registerton
    • 1948-12: 1090,43 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1931
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn med nybyggnadsnummer 279 för Trelleborgs Ångfartygs Nya AB till en kostnad av 730000 kronor. Fartygets hemort Trelleborg.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 3/8 1931.

1940-03-08
Rederi AB Bifrost i Göteborg blir för 1350000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort Göteborg. Fartyget namnändras till Vinga.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo171152AB). Fotograf: Repro.
Ur J. Robert Bomans samling.
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).

1947-09-17
För 2100000 kronor köper Rederi AB Viken i Viken fartyget vars hemort nu blir Viken och det namnändras till Edda.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo211610) Fotograf: Skyfotos.
Ur J. Robert Bomans samling.
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).

1948-10-12
Rederiet ändrar bolagets säte till Helsingborg varför fartygets hemort nu blir Helsingborg.

1955-12-14
Rederi AB Astrea i Helsingborg köper fartyget för 1375000 kronor och namnändrar det till Christina Banck. Ingen ändring av hemort.

1960-01-07
Christer Åke Andreas Banck i Helsingborg köper ensam fartyget för 650000 kronor vars hemort Helsingborg kvarstår.

1960-08-11
För 42000 pund blir Guiseppe d’Ali Pucci i Trapani på Sicilien ny ägare till fartyget vars namn nu blir Luisa D’Ali med hemort Trapani.

1965
Salvatore Scuderi i Catania är ny ägare till fartyget och namnet är nu Fotunata med hemort Catania.

1970
Sålt till la Spezia i Italien för upphuggning. Efter att varit upplagd efter haveri i Quelimane i Moçambique påbörjas bogsering i maj 1970 mot Italien men man tappar fartyget i grov sjö och det återfinns ej varför man tror att fartyget gått till botten.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet ”Där Skepp Byggdes”
  3. Lloyds Register
  4. https://www.faktaomfartyg.se
  5. Sjöhistoriska museet/DigitalMuseum