Basfakta:
- Svensk signal: KGMC/SJWD
- Svenskt reg. nr.: 7423
- Längd: 21,32 meter
- Bredd: 6,34 meter
- Djup: 2,27 meter
- Dräktighet:
- 1928: 49,13 registerton
- 1941: 49,68 registerton
- 1950: 51,37 registerton
- Riggning/typ: motorskonare
Historik:
1928
Fartyget är byggt på AB Holms Skeppsvarv i Råå till en kostnad av 10500 kronor för ett partrederi i Kalmar med skeppshandlaren Rickard Levi Wirén som huvudredare. Fartygets hemort Kalmar.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 12/3 1928.
1933-10-13
Då huvudredaren flyttat till Figeholm ändras fartygets hemort till Figeholm.
1940-05-31
Huvudredaren flyttar tillbaka till Kalmar varför fartygets hemort nu återigen är Kalmar.
1944-08-02
För 40000 kronor köper ett partrederi i Skärhamn fartyget och till huvudredare utses skepparen Petter Pettersson i Skärhamn. Fartygets hemort Skärhamn.
1945-04-25
Efter att huvudredaren avlidit så utser partrederiet fru Alfrida Pettersson till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1952-01-09
Partrederiet utser Karl Bernhard Pettersson i Skärhamn till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1954-11-22
Såld för 50000 kronor till Malvin Eriksen i Melbu, Norge samt namnändrad till Speser.
1960 så byggs fartyget om på L/L Vik Båtbyggeri i Høydalen, Volda, Norge.
1973
Roald Jensen i Kabelvåg, Norge ny ägare.
Under en ej angiven period ägs fartyget av L. Bergs Sønner i Svolvær, Norge.
1986
Ny ägare i form av AS Havnetransport i Kristiansund, Norge.
1992
Nu ägd av Tore Mortensen i Gobostad, Norge
1994-01-13
Förliste efter kollision utanför Lødingen (Fylket Nordland).
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://lokalhistoriewiki.no