Basfakta:
- Dansk signal: NDKV/NRDF
- Svensk signal: JGVS
- Svenskt reg. nr.: 3031
- Längd: 18,39 meter
- Bredd: 6,57 meter
- Djup: 2,35 meter
- Dräktighet:
- 1897: 58,54 registerton
- 1913: 55,73 registerton
- Riggning/typ: slup/skonare
Historik:
1845
Fartyget är byggt i Rönne, Bornholm av skeppsbyggmästaren S. M. Bech som slup och med namnet Ane Marie för konsuln P. Johnson i Rönne.
1860
Fartyget köps av handlaren Mogens Christiansen i Rönne som låter skeppsbyggmästaren S. M. Bech förbygga fartyget i Rönne samt att rigga om det till skonare. Fartyget namnändras till Christian.
1897-05-01
Kontoristen Erland Mauritz Högvall i Oskarshamn köper in fartyget till Sverige för 1100 kronor. Högvall blir tillika huvudredare och fartygets hemort blir Högskulla, Figeholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1898-05-27
Skepparen Nils Vilhelm Nilsson i Västervik blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets hemort blir Västervik.
1903-10-23
Sjömannen Gustaf Theodor Johansson i Timmernabben köper ensam fartyget för 1800 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Timmernabben.
Fartyget förbyggs i Timmernabben 1905.
1908-09-29
Fartyget säljs tillbaka till B. Houe i Lemvig, Danmark för 2800 kronor. Ny hemort Lemvig.
1913-08-21
Ett partrederi i Kåseberga köper återigen in fartyget till Sverige för 3200 kronor. Till huvudredare utses skepparen Magnus Berg, Kåseberga vilket även blir fartygets hemort.
1916-06-22
Fartyget som kondemnerats och låg upplagd i Ystad säljs för 1500 kronor till ett partrederi i Järnavik med handlaren Ivar Hugo Jeppsson som huvudredare. Ny hemort Järnavik.
Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan.
1917-04-28
Efraim Jennes i Figeholm köper fartyget för 1800 kronor och blir huvudredare.
Troligen har fartyget inte nyttjats till fraktfart eftersom det saknas notering i Nationalitets- och registreringscertifikatet.
1917-10-01
Sjökaptenen Pehr August Eriksson i Kalmar blir för 2100 kronor ny ägare och huvudredare för fartyget vars hemort nu blir Kalmar.
1918-04-08
Per Hugo Isaksson, köpman i Gullspång, köper fartyget för 1700 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Gullspång.
1926
Enligt meddelande från fjärdingsman i Gullspång 6/4 1925, så såldes fartyget som vrak 1922 till okänd köpare varefter det legat som just vrak vid Vänerns strand vid Torkelsvik i Annehärad. Utgår ur registret 1926.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- Med Sejl, Damp & Motor. Bornholmska skepp 1850-1998 (ISBN 87 88179 35-4)
- http://www.jmarcussen.dk