Seaton, JHTS/SFYG, 3267

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo60141A). Fotograf okänd.
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA)
Basfakta:
  • Engelskt Reg. nr.: 65505
  • Norsk signal: HMJB
  • Svensk signal: JHTS/SFYG
  • Svenskt reg. nr.: 3267
  • Längd: 66,15 meter
  • Bredd: 9,02 meter
  • Djup: 4,38 meter
  • Dräktighet:
    • 1898: 678,26 registerton
    • 1902: 698,54 registerton
    • 1903: 689,23 registerton
    • 1924: 658,38 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1871
Fartyget är byggt av Denton, Gray & Co i Middleton, West Hartlepool England som nybygge nr 111 under namnet Seaton för Appleby, Ropner & Company i West Hartlepool, vilket även blev fartygets första hemort.

1874
Nu ägd av R Ropner & Co i West Hartlepool.

1888
Nu tillhörande A/S Seaton i Tönsberg, Norge.

1898
A/S Otto Thoresen Linie i Kristiania är ny registrerad ägare.

1898-07-12
Rederi AB Orion i Oskarshamn blir för 110000 kronor fartygets nye ägare. Huvudredare Olof Wingren. Ny hemort blir Oskarshamn.
Interimscertifikat utfärdat vid datum ovan, ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 27/8 1898.

1916-07-05
För 455000 kronor byter fartyget ägare till Rederi AB Amaryllis i Helsingborg. Ny hemort Helsingborg.

1917-03-26
Emil Löfgren i Stockholm köper ensam fartyget för 575000 kronor och blir tillika huvudredare. Fartygets hemort Helsingborg kvarstår.

1917-04-04
Förnyade Ångfartygs AB Viking i Göteborg är för 650000 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu blir Göteborg.

1917-07-28
Rederiet namnändrar fartyget till Rusken. Inga andra ändringar.

1919-02-03
Rederi AB Hallandia i Halmstad köper fartyget för 300000 kronor och det får Halmstad som hemort.

1919-12-11
Fartyget namnändras av rederiet till Pan. Inga övriga ändringar.

1922-04-07
Av Rederi AB Hallandia´s konkursbo köper Herman Holmberg AB i Göteborg fartyget för 40000 kronor och det får Göteborg som hemort.

1922-06-09
Firman Behnke & Sieg i Danzig blir nya ägare. I och med försäljningen utgår fartyget ur svenskt register.

1925-04-30
Rederi AB Pan i Helsingborg köper tillbaka fartyget till Sverige och Helsingborg för 62500 kronor. Det återinförs i svenskt register med tidigare registreringsnummer och signal.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1931-01-02
Rederi AB Pan i likvidation säljer fartyget till Rederi AB Condor i Helsingborg för 45000 kronor. Hemorten Helsingborg bibehålls.

1933-10-16
Fartyget säljs av Rederi AB Condor i likvidation på offentlig auktion till Petersen & Albeck i Köpenhamn för 12550 kronor. De nya ägarna bogserade fartyget till Köpenhamn för upphuggning 18/10 1933.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://www.teesbuiltships.co.uk
  3. https://www.sjohistorie.no