Basfakta:
- Engelsk signal: NHRL
- Engelskt reg. nr.: 70603
- Fransk signal: JLST
- Svensk signal: JKSN
- Svenskt reg. nr.: 3513
- Längd: 39,80 meter
- Bredd: 8,40 meter
- Djup: 3,84 meter
- Dräktighet:
- 1899: 303,94 registerton
- 1900: 298,31 registerton
- 1902: 299,56 registerton
- Riggning/typ: skonertskepp
Historik:
1874
Fartyget är byggt av William Richardson i Hylton, Sunderland för Edmund Walker i Liverpool och med namnet Chittagong.
1880
William C. Jarvis i Liverpool är ny registrerad ägare.
1893
British & Mexican Shipping Co Ltd i Liverpool äger nu fartyget som fortfarande har hemorten Liverpool.
1896
D. de Saumery & Co i Le Havre, Frankrike är ny ägare till fartyget vars hemort ändras till Le Havre och namnet till Guyane.
1899-05-12
Ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Carl Johan August Sandell i Oskarshamn som huvudredare köper in fartyget till Sverige för 670 Brittiska pund. Hemorten blir Oskarshamn.
Interimsfribrev utfärdas vid datum ovan och Nationalitets- och registreringscertifikat är utfärdat 6/7 1899.
1906-03-16
Efter ägarförändringar i rederiet så utses sjömanshusombudsmannen Anders Magnus Sohlberg till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1907-03-30
Ett partrederi i Vätö med hemmansägaren Johan August Haglund i Harg, Vätö som huvudredare blir fartygets nya ägare vars hemort blir Vätö.
1916-04-22
Fartyget köps av ett partrederi i Roslagsbro för 10400 kronor och till huvudredare utses skepparen Johan Erik Karlsson i Stäket. Fartygets nya hemort blir Roslagsbro.
1916-05-01
Fartyget köps av Roslagen Transport AB i Norrtälje som förändrar fartyget till pråm. Fartyget utgår ur Svenskt skeppsregister 1917.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Lloyds Register
- http://sunderlandships.com