Verner, KDGR/SKCE, 6616

Basfakta:
  • Dansk signal: NBRV
  • Svensk signal: KDGR/SKCE
  • Svenskt reg. nr.: 6616
  • Längd: 18,70 meter
  • Bredd: 5,70 meter
  • Djup: 2,28 meter
  • Dräktighet:
    • 1921: 55,78 registerton
    • 1923: 49,16 registerton
    • 1938: 50,69 registerton
  • Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:

1901
Fartyget är byggt i Nübbel, Tyskland.
Vid försäljningen till Danmark 1920 var fartyget troligen hemmahörande i Lübeck och med namnet Eduard.
Tidigare historik ej känd.

1920-06-22
Fartyget inköps till Danmark från Lübeck där det varit kondemnerat. Det registreras på Jens Marinus Nielsen. Fartyget namnändrades till Verner och dess hemort var Mariager.

1921-07-25
Skepparen Fredrik Verner Hansson i Lyse köper ensam fartyget för 12000 kronor och blir tillika huvudredare. Namnet Verner bibehålls och ny hemort blir Lyse.
Svenskt ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
Fartyget motoriseras före 1923. När och var detta gjordes framgår ej.

1923-03-20
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Hansson kvarstår som huvudredare. Hemort som tidigare.

1930-03-06
Rederiet utser sjömannen Algot Hilding Hansson till ny huvudredare.
I övrigt inga ändringar.

1936-04-15
Ett partrederi i Brandstorp, Skaraborgs län köper fartyget för 9000 kronor och utser skepparen Karl Jakob Magnusson till huvudredare. Ny hemort blir Brandstorp.

1937-03-17
Skepparen Bengt Gustaf August Bohman i Ödängla, Mönsterås blir för 11750 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget som får Ödängla som hemmahamn.

1944-08-17
På resa från Nyköping mot Ahr på norra Gotland uppstod vid Kopparstenarna, norr om Gotska Sandön, en brand i maskinrummet som ej kunde släckas. Följden blev att fartyget brann upp. Besättningen räddades i livbåten.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister