Basfakta:
- Finsk signal: TGVC
- Dansk signal: NGFQ/OWBR
- Svensk signal: KCVM
- Svenskt reg. nr.: 6408
- Längd: 21,36 meter
- Bredd: 5,51 meter
- Djup: 2,17 meter
- Dräktighet:
- 1920: 44,67 registerton
- Riggning/typ: motorskonare
Historik:
1912
Fartyget är byggt på Fredrikshamns Varv & Flytdocka i Danmark. Historiken och fartygets namn före 1918 ej känt.
1918-05-13
Tillhör Otto Malm i Helsingfors och med namnet Linnéa.
1919-11-25
Fartyget säljs till Hangö Fiskaffär O/Y för 90000 mark och det blir hemmahörande i Hangö.
1919-12-27
Ett partrederi i Mönsterås med grosshandlaren Carl Aron Cedergren som huvudredare köper in fartyget till Sverige för 38000 kronor. Fartygets hemort blir Mönsterås och namnet bibehålls.
Ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat inte utfärdat förrän 14/2 1921 beroende på svårigheter med den finska avregistreringen. Trafiken bedrevs med interimscertifikat för varje resa under mellantiden.
1922-03-13
Efter ägarförändringar i rederiet så utses skepparen Karl Johan William Löfström i Timmernabben till ny huvudredare. Ny hemort blir Timmernabben.
1925-09-14
Fartyget säljs till Orla Nielsen och Sander Nielsen i Bandholm, Danmark för 14000 kronor och namnändras till Zampa. I samband med försäljningen så utgår fartyget ur svenskt register.
1927-12-?
Registrerad på C. B. Olsen i Rönne på Bornholm.
1933-04-?
N. E. Mogensen i Rönne är nu registrerad som ägare.
1937-03-?
Ny ägare i form av J. P. L. Fredriksen i Rönne.
1943-04-?
Fartyget får ny ägare, G. Svendsen i Rönne.
1944-01-?
Förliste i Kattegatt med man och allt under resa från Kolding mot Holbaek.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- Dansk Søulykke-statistik
- Boken ”Med Sejl, Damp & Motor. Bornholmska skepp 1850-1998” (ISBN 87 88179 35-4)