Basfakta:
- Dansk signal: NGBC
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 7770
- Längd: 18,61 meter
- Bredd: 5,41 meter
- Djup: 2,08 meter
- Dräktighet:
- 1931: 36,49 registerton
- 1936: 36,31 registerton
- 1946: 35,35 registerton
- 1949: 35,74 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:
1893
Fartyget är byggt i Assens på Fyn i Danmark troligen för N. J. Jørgensen i Assens. Fartyget erhöll namnet Anna.
1920
Registrerad på J. P. Jørgensen i Assens.
1929
Registrerad på Agnes Hansen i Lohals, Danmark som motorskonare.
1931-08-10
Inköpts till Sverige för 12000 kronor av ett partrederi i Pataholm med skepparen Hugo Anker Eriksson i Pataholm som huvudredare. Ny hemort Pataholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1938-04-23
Huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget så att han nu är ensam ägare och tillika huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1939-04-18
Fartyget köps för 13000 kronor av ett partrederi i Figeholm med skepparen Knut Teodor Engström som huvudredare. Fartyget namnändras till Zera och får Figeholm som hemmahamn.
1941-08-29
Fartyget omriggas till motorgaleas. I övrigt inga ändringar.
1942-04-27
Skepparen i Drag, Gustaf Hilmer Fritiof Karlsson, är huvudredare i det partrederi som för 12750 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Drag.
1945-02-22
Gustaf Hilmer Fritiof Karlsson köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och fortsatt huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1949-11-03
Fartygets hemort ändras till Kalmar. Inga andra ändringar
1952-02-18
Skepparen Paul Henry Åman i Karlshamn köper ensam fartyget som får Karlshamn som hemort. Åman blir även huvudredare.
1954-06-20
På resa från Faxe mot Kalmar med säckar av pulvriserad kalk sjönk fartyget efter att det börjat läcka. Motorseglaren Dick från Korshamn som försökte bogsera Zera, vilket misslyckades, räddade besättningen som ilandsattes i Simrishamn.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister