Basfakta:
- Dansk signal: NQSH
- Svensk signal: JTRG/SKCW
- Svenskt reg. nr.: 5577
- Längd: 25,06 meter
- Bredd: 6,46 meter
- Djup: 2,79 meter
- Dräktighet:
- 1914: 84,14 registerton
- 1931: 78,93 registerton
- 1932: 74,07 registerton
- 1933: 62,65 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:
1877
Fartyget är byggt i Faaborg Danmark för Skonnerten Lyøs Rhederi A/S i Faaborg under namnet Lyø och med Faaborg som hemmahamn. Huvudredare var K. H. Mogensen.
1895
Nu redad/ägd av R. P. Nielsen på Thurö, Svendborg.
1901
Fartyget ägs av ett partrederi på Thurö med H. P. Henriksen som huvudredare.
1914-04-17
Kronolotsen Johan Valdemar Sjödoff i Kråkelund köper ensam fartyget för 7000 kronor och blir även huvudredare. Namnet ändras till Margit och hon får Kråkelund som hemort.
Svenskt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1915-03-13
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi. Sjödoff bibehåller rollen som huvudredare. Hemort som tidigare.
1916-03-14
Kaptenen Johan Oskar Hermansson i Ingeröd är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare och där hemort blir Ingeröd i Bohus län.
1917-09-05
Ett partrederi i Stockholm med skeppsmäklaren Fredrik Höijer som huvudredare köper fartyget för 26000 kronor. Det namnändras till Vifsta och får Stockholm som hemort.
1921-03-26
Hemmansägaren Ernst Vilhelm Johansson i Lilla Horn i Persnäs på Öland är huvudredare för det partrederi som för 7000 kronor köper fartyget. Sandvik blir fartygets nya hemort.
1925-05-02
Fartyget säljs 5500 kronor till skepparen Nils Andersson i Håknäs, Vätö. Som ensam ägare blir Andersson även huvudredare. Fartygets hemort Vätö
1931-06-12
Handlaren Per Waldemar Bonde i Säffle är huvudredare i det rederi som för 5500 kronor blir nya ägare. Fartygets hemort blir Karlstad. Under året motoriseras fartyget på en ej namngiven plats så att hon nu kategoriseras som motorseglare.
1933-07-24
Rederiet ändrar fartygets hemort till Göteborg. Inga övriga ändringar.
I November 1933 under resa från Otterbäcken mot Uddevalla och med en last av trävaror kantrade fartyget i Lurö skärgård i Vänern, flöt på lasten och drev på grund. Besättningen räddade sig på en flotte.
Information saknas om var fartyget reparerades.
1939-04-27
Ett partrederi på Norröra, Blidö med skepparen Berndt Daniel Söderman som huvudredare köper fartyget för 12000 kronor. Ny hemort blir Blidö.
1940-12-13
Påg resa från Sikviksfjärden i närheten av Hudiksvall mot Stockholm med trävaror och 10 distansminuter nordost om Eggegrund i Gävlebukten fattade fartyget eld varvid halva fartyget brann upp. Det bogserade till land där det såldes vidare för upphuggning.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- http://www.jmarcussen.dk
- Danmarks skibslister