Basfakta:
- Tysk signal: QJWD
- Svensk signal: KDBF/SFGM
- Svenskt reg. nr: 6005
- Längd: 68,70 meter
- Bredd: 10,03 meter
- Djupgående: 3,91 meter
- Dräktighet:
- 1918: 909,32 registerton
- 1935: 667 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1911
Byggd som Alara av G Seebeck AG i Bremerhaven för Seefarth-Dampschiffsreederei A.G i Bremen. Hemort Bremen.
1917
Under resa med malm från Oxelösund mot Bremen går fartyget på grund vid Stora Bredgrund 17/1 1917 och havererar.
Rederiet säljer vraket till Bärgnings- och Dykeri AB Neptun som spränger bort förskeppet framför maskinrummet och bärgar resten som är nära nog intakt. Detta säljs till Rederi AB Ätran i Falkenberg som upplåter det till Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB för att på den bärgade delen bygga ett nytt fartyg (nybyggnadsnummer 264) vilket namnges Inga.
Vid utfärdandet av Svenskt Nationalitets och registreringscertifikat 28/6 1918 så anges att fartyget är nybyggt 1918. Fartygets hemort efter ”nybyggnaden” blir Falkenberg
1921-09-28
Sjökapten Filip Hultman i Göteborg köper ensam fartyget för 327000 kronor på exekutiv auktion vid Rederi AB Ätrans konkurs. Avsikten med köpet är att efter bildandet av Rederi AB Inga överlåta fartyget på samma villkor till det nystartade rederiet.
1921-10-20
Då rederi AB Inga i Falkenberg bildats så registreras fartyget på rederiet till samma villkor som vid förre ägarens köp. Hemort Falkenberg.
1923-11-07
Rederiet ändrar fartygets hemort till Göteborg. Inga övriga ändringar.
1932-12-06
Vid Rederi AB Ingas likvidation köps fartyget för 60000 kronor av Rederi AB Korsborg i Göteborg som låter namnändra fartyget till Korsborg. Fartyget behåller Göteborg som sin hemort.
1937-04-16
Fartyget såldes till N. V. Reederei Baltica i Amsterdam för 13500 Pund Sterling.
Fartygets slutliga öde obekant.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
- https://blakusten.se
- Lloyds Register