Amanda, -, 2034

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 2034
  • Längd: 19,7 meter
  • Bredd: 5,19 meter
  • Djup: 1,95 meter
  • Dräktighet:
    • 1890: 39,62 registerton
    • 1894: 35,52 registerton
    • 1930: 33,51 registerton
  • Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:

1890
Byggd i Timmernabben av skeppsbyggmästaren C. Nilsson för ett partrederi i Råå med skepparen Jöns Peter Andersson i Råå som huvudredare. Hemort Råå.
Första fribrev utfärdat 27/7 1890 och Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 1894-12-18.

1898-01-21
Fartyget köps av ett partrederi i Oskarshamn där f. d. sjömannen Carl Johan Risholm i Svalliden, Döderhult utses till huvudredare. Ny hemort för fartyget blir Oskarshamn.

1900-02-28
Rederiet utser handelsbokhållaren Emil Lindström i Oskarshamn till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.

1902-01-23
Efter att tidigare huvudredaren avlidit så utses tullvaktmästaren Viktor August Laurentius Edvall till ny huvudredare. Inga ändringar i övrigt.

1905-03-02
För 6250 kronor köps fartyget av ett partrederi med sjömannen Hjalmar Sigfrid Johansson i Wejby, Barkåkra som huvudredare. Ny hemort Wejby i Barkåkra socken.

1906-02-23
Skepparen Erik Gustaf Öhman i Wejby köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemort kvarstår.

1908-02-22
Ett partrederi med den i Råå bosatte skepparen Johan Petter Olsson som huvudredare blir för 6500 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Råå.

1916-02-19
Efter att tidigare huvudredaren gått ur rederiet utses lotsförman Adolf Reinhold Andersson Råwall till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.

1924-05-02
Fröken Gertrud Evelina Johansson i Timmernabben köper ensam fartyget för 4500 kronor och blir även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Timmernabben.

1930
Ägaren låter installera hjälpmotor i fartyget under året. Varv eller ort anges ej.

1937-01-09
Ett partrederi i Timmernabben köper fartyget för 5000 kronor och utser skepparen Carl Johan Johansson till ny huvudredare. Hemort Timmernabben kvarstår.

1941-06-27
Tidigare delägaren, skepparen Karl Vilhelm Hjalmar Johansson i Timmernabben, köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1944-02-28
Hemmansägaren Johan Wilhelm Olsson i Södvik, Persnäs blir huvudredare i det partrederi som för 9500 kronor blir fartyget nya ägare. Ny hemort blir Sandviken i Persnäs socken.

1945-04-11
Efter förändringar i rederiet så utses skepparen Sven Helge Martin Bergman från Stockholm till ny huvudredare. Hemort Sandviken kvarstår.

1946-03-29
Skepparen i Stockholm, Erik Hilding Valdemar Persson, köper ensam fartyget för 5500 kronor och blir även huvudredare. Hemort Sandviken ändras ej.

1951-12-13
Efter att tidigare ägaren omkommit i en olycka 1950 säljs fartyget för 2200 kronor av sterbhusdelägarna till ägaren av Vituddens varf, Karl Ture Herman Meltén i Västervik. Någon seglation planerades inte för fartyget utan avsikten var att skrota det.

1954-04-26
Ägaren meddelar att fartyget avriggats och delvis huggits upp. Kvarvarande del av skrovet sänktes som vågbrytare hos fiskaren Birger Hjalmarsson på Sladö, Loftahammar

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat