Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 2034
- Längd: 19,7 meter
- Bredd: 5,19 meter
- Djup: 1,95 meter
- Dräktighet:
- 1890: 39,62 registerton
- 1894: 35,52 registerton
- 1930: 33,51 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:
1890
Byggd i Timmernabben av skeppsbyggmästaren C. Nilsson för ett partrederi i Råå med skepparen Jöns Peter Andersson i Råå som huvudredare. Hemort Råå.
Första fribrev utfärdat 27/7 1890 och Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 1894-12-18.
1898-01-21
Fartyget köps av ett partrederi i Oskarshamn där f. d. sjömannen Carl Johan Risholm i Svalliden, Döderhult utses till huvudredare. Ny hemort för fartyget blir Oskarshamn.
1900-02-28
Rederiet utser handelsbokhållaren Emil Lindström i Oskarshamn till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1902-01-23
Efter att tidigare huvudredaren avlidit så utses tullvaktmästaren Viktor August Laurentius Edvall till ny huvudredare. Inga ändringar i övrigt.
1905-03-02
För 6250 kronor köps fartyget av ett partrederi med sjömannen Hjalmar Sigfrid Johansson i Wejby, Barkåkra som huvudredare. Ny hemort Wejby i Barkåkra socken.
1906-02-23
Skepparen Erik Gustaf Öhman i Wejby köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemort kvarstår.
1908-02-22
Ett partrederi med den i Råå bosatte skepparen Johan Petter Olsson som huvudredare blir för 6500 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Råå.
1916-02-19
Efter att tidigare huvudredaren gått ur rederiet utses lotsförman Adolf Reinhold Andersson Råwall till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1924-05-02
Fröken Gertrud Evelina Johansson i Timmernabben köper ensam fartyget för 4500 kronor och blir även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Timmernabben.
1930
Ägaren låter installera hjälpmotor i fartyget under året. Varv eller ort anges ej.
1937-01-09
Ett partrederi i Timmernabben köper fartyget för 5000 kronor och utser skepparen Carl Johan Johansson till ny huvudredare. Hemort Timmernabben kvarstår.
1941-06-27
Tidigare delägaren, skepparen Karl Vilhelm Hjalmar Johansson i Timmernabben, köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1944-02-28
Hemmansägaren Johan Wilhelm Olsson i Södvik, Persnäs blir huvudredare i det partrederi som för 9500 kronor blir fartyget nya ägare. Ny hemort blir Sandviken i Persnäs socken.
1945-04-11
Efter förändringar i rederiet så utses skepparen Sven Helge Martin Bergman från Stockholm till ny huvudredare. Hemort Sandviken kvarstår.
1946-03-29
Skepparen i Stockholm, Erik Hilding Valdemar Persson, köper ensam fartyget för 5500 kronor och blir även huvudredare. Hemort Sandviken ändras ej.
1951-12-13
Efter att tidigare ägaren omkommit i en olycka 1950 säljs fartyget för 2200 kronor av sterbhusdelägarna till ägaren av Vituddens varf, Karl Ture Herman Meltén i Västervik. Någon seglation planerades inte för fartyget utan avsikten var att skrota det.
1954-04-26
Ägaren meddelar att fartyget avriggats och delvis huggits upp. Kvarvarande del av skrovet sänktes som vågbrytare hos fiskaren Birger Hjalmarsson på Sladö, Loftahammar
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat