Emanuel, – ,3786

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 3786
  • Längd: 15,61 meter
  • Bredd: 6,07 meter
  • Djup: 1,89 meter
  • Dräktighet:
    • 1901: 25,15 registerton
    • 1908: 25,64 registerton
    • 1835: 25,30 registerton
  • Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:

1901
Byggd i Råå som galeas och under namnet Emanuel av skeppsbyggmästaren Sven Petter Nilsson på eget båtbyggeri för skepparen Fritz Örnberg i Ålabodarna som var ensam ägare och huvudredare. Hemort Ålabodarna.
Första fribrev utfärdat 8/3 1901.

1908-03-10
Fartyget förändras till motorgaleas och nytt Certifikat utges vid datum ovan. I övrigt inga ändringar

1915-04-24
Skepparen Adolf Karlsson i Figeholm köper fartyget. Han var ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Figeholm.

1922-10-24
Svenska Staten i form av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen är nu fartygets nya ägare. Hemort Stockholm.

1925-02-23
Den i Kivik bosatte skepparen Anders Emanuel Berndtsson köper fartyget för 8500 kronor. Han blir som ensam ägare även huvudredare. Ny hemort Kivik.
Med cementlast från Sölvesborg mot Karlskrona strandar fartyget den 23/6 1927 på Stångskärsgrundet utanför Karlskrona och blir av besiktningsmännen förklarat som icke iståndsättligt

1927-09-29
Fiskaren Karl Petter Svensson på Hasslö köper fartyget för 50 kronor, reparerar det i Karlshamn och får nytt Certifikat vid datum ovan. Fartyget namnändras till Laxen och Svensson är även huvudredare. Hemort Hasslö.

1928-12-17
Fartyget säljs till skepparen Karl Ejnar Karlsson i Järnavik för 4500 kronor. Karlsson är ensam ägare och huvudredare. Fartyget namnändras till Allis och ny hemort blir Järnavik.

1930-05-08
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Huvudredare och hemort kvarstår som tidigare.

1933-03-09
Ett partrederi i Kalmar blir för 4400 kronor fartygets nya ägare. Till huvudredare utses skepparen Per Otto Theodor Andersson. Hemort Kalmar.

1934-02-28
Sjömannen Nils Albert Nilsson i Grankullavik blir huvudredare i det partrederi som nu är fartyget ägare. Priset är 4500 kronor och fartygets nya hemort är Böda.

1944-07-28
Ett partrederi i Stockholm med skepparen Albin Fride Sigvard Larsson som huvudredare är för 6000 kronor nya ägare. Hemort Stockholm.

1944-11-02
På resa utan barlast från Nynäshamn mot Nåttarö för att där inta en last av ved stannade motorn. Segel sattes men fartyget stötte på grund på utsidan av Stora Ramklöv, sprang läck och sjönk. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat