Basfakta:
- Svensk signal: HRNV/SHPR
- Svenskt reg. nr.: 815
- Längd: 84 fot
- Bredd: 21,5 fot
- Djup: 8,3 fot
- Dräktighet:
- 1883: 86,44 registerton
- 1894: 77,21 registerton
- 1920: 78,44 registerton
- 1924: 70,39 registerton
- 1938: 69,27 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:
1883
Byggd i Timmernabben av skeppsbyggmästaren C. Nilsson för handlaren Sven Olssons räkning. Olsson var ensam ensam ägare och tillika huvudredare. Fartygets hemort blev Timmernabben.
Första fribrev utfärdat 9/7 1883.
1885-03-12
Ett partrederi i Simrishamn med skepparen Per Olsson som huvudredare är nu fartygets nya ägare. Ny hemort blir Simrishamn.
1894-01-16
Fartygets hemort ändras till Skillinge. Inga andra ändringar.
1900-03-16
Efter att förre huvudredaren avlidit så utses lantbrukaren Tufve Nilsson Tufvesson i Brantevik till ny huvudredare och fartygets hemort blir Brantevik.
1916-08-05
Fartyget köps för 15000 kronor av Gustaf L. Wijkström Trävaru AB i Oskarshamn och där den verkställande direktören Gustaf Lorentz Wijkström blir huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1923-06-09
Då tidigare ägaren gått i likvidation så säljs fartyget för 9000 kronor till skepparen Klas Otto Helmer Andersson i Västervik. Ny hemort blir Västervik.
1924-06-11
Ägaren låter montera hjälpmaskin i fartyget så att den nu kategoriseras som motorskonare. Inga övriga ändringar.
Nytt Certifikat utfärdat vid datum ovan.
1925-05-30
Fartyget säljs på exekutiv auktion till Smålands Enskilda Bank för 3400 kronor. Certifikat ej utfärdat.
1925-07-27
AB Stockholms Skeppsfournering köper fartyget för 5000 kronor. Ny hemort blir Stockholm.
Certifikat utfärdat vid datum ovan.
1926-12-28
På auktion i Malmö köps fartyget för 1460 kronor av sjökaptenen Evald Christoffer Edson i Viken.
Certifikat ej utfärdat.
1927-05-30
Skepparen Martin Aron Olsson i Viken är nu fartygets nye ägare och huvudredare och vars hemort blir Viken.
Certifikat utfärdat vid datum ovan.
1930-05-14
Fartyget köps för 9000 kronor av ett partrederi i Sölvesborg med skeppsmäklaren Bernhard Österberg som huvudredare. Ny hemort Sölvesborg.
1938-03-03
Skepparen Nils Gustaf Edvard Andersson i Kållandsö köper ensam fartyget för 12000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Kållandsö.
1940-02-24
Fartyget säljs för 16500 kronor till ett partrederi i Kållandsö där skepparen Karl Johan Sigfrid Svensson utses till huvudredare. Hemorten Kållandsö kvarstår.
1941-12-12
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat då rederiet låtit rigga om fartyget till motorgaleas. I övrigt inga ändringar.
1958-04-29
Efter att förre huvudredare avlidit utses sjömannen Gunnar Ingemar Svensson till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1959-12-28
Rederiet meddelar Kommerskollegium att fartyget huggits upp. Utgick ur registret 1960.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat