Basfakta:
- Norsk signal: MBGT
- Svensk signal: JSGD
- Svenskt reg. nr.: 5200
- Längd: 20,64 meter
- Bredd: 6,44 meter
- Djup: 2,57 meter
- Dräktighet:
- 1911: 49,87 registerton
- 1915: 47,09 registerton
- 1917: 50,6 registerton
- Riggning/typ: motorgaleas
Historik:
1903
Fartyget är byggt i Fevig, Grimstad i Norge för A/S Tjörve i Farsund under namnet Tjørve III.
Strandade i svår storm vid Hörvik utanför Sölvesborg 3/12 1909 under resa från Stockholm mot Arendal i barlast och blev kondemnerad.
1911-05-06
På haveriauktion 1910 inköptes fartyget av ett partrederi i Sölvesborg med sjömanshusombudsmannen Janne Olsson som huvudredare. Rederiet lät förbygga fartyget i Pukavik och namnändrade det till Trio. Fartygets hemort blir Sölvesborg.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1912-04-12
Fartyget köps av AB Ahrs Bruk i Västervik. Troligen var verkställande direktören Erik Wilhelm Tillberg huvudredare. Fartygets hemort Västervik.
1916-08-28
Direktören Karl Elis Berggren i Oskarshamn köper ensam fartyget för 17000 kronor och blir huvudredare. Fartygets hemort blir Oskarshamn.
1917-07-25
Fartyget köps för 24750 kronor av direktören Gustaf Lantz i Stockholm. Som ensam ägare är han även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1919-05-02
Under resa från Gröndal i Stockholm mot Råå sprang fartyget läck i hårt väder ca 20 distansminuter norr om Ölands norra udde och sjönk. Besättningen räddades
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://www.sjohistorie.no
- Sölvesborgstidningen 1909-12-07