Basfakta:
- Dansk signal: NPLS (-1904)
- Dansk signal: NWVT (1919-)
- Svensk signal: JNPT
- Svenskt reg. nr.: 4243
- Längd: 27,66 meter
- Bredd: 6,94 meter
- Djup: 3,045 meter
- Dräktighet:
- 1904: 98,48 registerton
- 1916: 97,66 registerton
- Riggning/typ: skonare /motorskonare
Historik:
1875
Byggd på varvet F. Sparre i Nysted i Danmark med namnet Knud. För vilket rederi som fartyget byggdes kan ej definieras eftersom det saknas i Danmarks skibslister fram till 1883.
1883
Fartyget registrerat på S. J. Brendstrup och hemmahörande i Frederiksværk.
1885
Fartyget registrerat på T. N. Brendstrup och hemmahörande i Frederiksværk.
1891
Nu är fartyget registrerat på Poul Smith och hemmahörande i Holbaek.
1903
Registrerat på C. V. Petersen och hemmahörande i Svendborg.
1904-04-09
Sjömannen Conrad Karlsson på Gåsö är huvudredare i det partrederi som för 8000 kronor köper in fartyget till Sverige. Fartyget namnändras till Knut och hemorten blir Gåsö.
1916-04-27
Ett partrederi i Lysekil köper fartyget och Johan Emil Lindbom i Lysekil utses till huvudredare. Rederiet låter installera motor i fartyg så att det nu är motorskonare. Hemort Lysekil.
1917-04-21
Fartyget köps av nybildade Rederi AB Nyhamn i Oskarshamn för 55000 kronor och huvudredare blir skeppsklareraren Erik Hagström i Oskarshamn. Ny hemort blir Oskarshamn.
1919-05-02
Skeppsmäklaren Carl Gustaf Carlström i Helsingborg köper fartyget för 40000 kronor och blir själv huvudredare. Fartygets hemort Helsingborg.
1919-06-02
Fartyget säljs till Rederi A/S Kolding i Kolding, Danmark för 50000 kronor. Namnet Knut bibehålles.
Fartygets slutliga öde ej känt. Saknas i Danmarks skibslister från och med 1923.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister