Knut, JNPT, 4243

Skonerten Knut av Oskarshamn i Köpings hamn 1917.
Fotograf Per Johan Fredriksson
Copyright Köpings museum enligt CC BY-NC 4.0
Basfakta:
  • Dansk signal: NPLS (-1904)
  • Dansk signal: NWVT (1919-)
  • Svensk signal: JNPT
  • Svenskt reg. nr.: 4243
  • Längd: 27,66 meter
  • Bredd: 6,94 meter
  • Djup: 3,045 meter
  • Dräktighet:
    • 1904: 98,48 registerton
    • 1916: 97,66 registerton
  • Riggning/typ: skonare /motorskonare
Historik:

1875
Byggd på varvet F. Sparre i Nysted i Danmark med namnet Knud. För vilket rederi som fartyget byggdes kan ej definieras eftersom det saknas i Danmarks skibslister fram till 1883.

1883
Fartyget registrerat på S. J. Brendstrup och hemmahörande i Frederiksværk.

1885
Fartyget registrerat på T. N. Brendstrup och hemmahörande i Frederiksværk.

1891
Nu är fartyget registrerat på Poul Smith och hemmahörande i Holbaek.

1903
Registrerat på C. V. Petersen och hemmahörande i Svendborg.

1904-04-09
Sjömannen Conrad Karlsson på Gåsö är huvudredare i det partrederi som för 8000 kronor köper in fartyget till Sverige. Fartyget namnändras till Knut och hemorten blir Gåsö.

1916-04-27
Ett partrederi i Lysekil köper fartyget och Johan Emil Lindbom i Lysekil utses till huvudredare. Rederiet låter installera motor i fartyg så att det nu är motorskonare. Hemort Lysekil.

1917-04-21
Fartyget köps av nybildade Rederi AB Nyhamn i Oskarshamn för 55000 kronor och huvudredare blir skeppsklareraren Erik Hagström i Oskarshamn. Ny hemort blir Oskarshamn.

1919-05-02
Skeppsmäklaren Carl Gustaf Carlström i Helsingborg köper fartyget för 40000 kronor och blir själv huvudredare. Fartygets hemort Helsingborg.

1919-06-02
Fartyget säljs till Rederi A/S Kolding i Kolding, Danmark för 50000 kronor. Namnet Knut bibehålles.

Fartygets slutliga öde ej känt. Saknas i Danmarks skibslister från och med 1923.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister