Sirvall, HTSG/SGJU, 545

Bild från Sjöhistoriska museet. (Bild Nr Fo218163).
Ur J. Robert Bomans samling.
Public Domain Mark (PDM)
Här under namnet Sirvall.
Basfakta:
  • Svensk signal: HTSG/SGJU
  • Svenskt reg. nr.: 545
  • Längd: 78,31 meter
  • Bredd: 10,28 meter
  • Djup: 5,22 meter
  • Dräktighet:
    • 1889: 1130,79 registerton
    • 1890: 1141,40 registerton
    • 1894: 1023,40 registerton
    • 1903: 990,85 registerton
    • 1917: 998,13 registerton
    • 1943: 1082,34 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1882
Byggd av Raylton, Dixon & Company i Middlesbrough, England som nybygge nr 205 och med namnet Louise för Burdick & Cook i London.

1889-09-18
Inköpt till Sverige av Ångfartygs AB Ibis i Göteborg med skeppsklareraren Knut Dahlman som huvudredare. Fartygets namnändras till Ibis och med hemorten Göteborg.
Första fribrev utfärdat 18/9 1889.

1907-03-25
Förnyade Ångfartygs AB Viking köper fartyget och utser skeppsklareraren Knut Dahlman till huvudredare. Hemort som tidigare.

1910-02-12
Rederi AB Rekord i Helsingborg med Axel Ludvig Nilsson som huvudredare blir nya ägare till fartyget vas hemort nu blir Helsingborg.

1917-06-19
Rederiet ändrar fartygets hemort till Norrköping och utser Karl Hemmingsson till ny huvudredare.

1919-07-30
Fartyget säljs till Norrköpings Rederi AB och där tidigare huvudredaren nu återigen blir huvudredare. Fartyget namnändras till Broxvik. Ingen ändring av hemort.

Bild från Sjöhistoriska museet. (Bild Nr Fo218164).
Ur J. Robert Bomans samling.
Erkännande-Dela lika (CC BY-SA)
Här under namnet Broxvik.

1925-02-21
Rederiet utser Viktor Schreil till ny huvudredare. Inga andra ändringar.

1930-02-26
Rederi AB Vallde i Oskarshamn blir för 176.250 kronor fartygets nya ägare och som huvudredare utses hamnkaptenen John Viktor August Edvall i Oskarshamn. Fartyget namnändras till Sirvall och med hemorten Oskarshamn.

1936-07-25
Vid Rederi AB Valldes konkurs säljs fartyget för 78.000 kronor till ett partrederi i Oskarshamn där den tidigare huvudredaren återigen blir huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.

1938-10-15
Då förre huvudredaren avlidit utses verkmästaren Josef Vallentin Nilsson i Norrköping till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1943-05-07
Minsprängd 1/2 sjömil väst Stubbenkammers klockboj i närheten av Rügen och sjönk 3 sjömil söder om olycksplatsen i närheten av Kollickenort under resa Luleå – Stettin med en last av järnmalm. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://www.teesbuiltships.co.uk