Basfakta:
- Svensk signal: HBPQ
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 67,70 fot
- Bredd: 21,8 fot
- Djupgående: 9 fot
- Dräktighet:
- 1847: 42,39 svåra läster
- 1866: 26,5 nyläster eller 85,11 registerton.
- 1869: 29,5 nyläster eller 94,2 registerton
- 1870: 85,81 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1847
Byggd på varv i Söderhamn av skeppsbyggmästaren And. Iggström för ett partrederi på orten med handelsbolaget Johan Brolin & Son som huvudredare. Hemort Söderhamn.
Första fribrev utfärdat 3/10 1851.
1854-04-24
Fartyget köps av handlaren T. E. Svanlund i Karlshamn och som ensam ägare blir Svanlund även huvudredare. Ny hemort blir Karlshamn.
1860-03-30
Sjökaptenen Olof Henrik Burmeister i Karlshamn blir fartygets nya ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.
1860-06-22
Hemmansägaren Johan Nilsson i Nytorp, Ryssby köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Fartygets hemort anges ej.
1868-03-11
Ett partrederi i Mönsterås köper fartyget och utser skepparen Johan Hansson Kjellberg i Ljungnäs till huvudredare. Hemort Mönsterås
1869-05-10
Rederiet låter byggmästaren N. G. Nordström förbygga fartyget på Werkholmens varv i Mönsterås Inga övriga ändringar.
Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.
1871-02-21
Fartyget säljs till ett partrederi i Simrishamn med skepparen Per Hansson Sånasson i Kivik som huvudredare. Ny hemort blir Simrishamn.
Fartygets slutliga öde ej fastställt. Det finns en uppgift på att fartyget höggs upp 1887.
Har du information du kan dela, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- https://docplayer.se/105132115-Fartyg-typ-signal-r-nr-storlek-byggar-byggplats-ar-pa-kivik-kopt-fran-sald-till-ode-agare-kapten-redare.html