Basfakta:
- Svensk signal: HFTV
- Svenskt reg. nr.: 257
- Längd: 141,20 fot
- Bredd: 22,90 fot
- Djup: 9,5 fot
- Dräktighet:
- 1860: 50,82 svåra läster eller 29,27 nyläster
- 1866: 34 nyläster eller 154,72 registerton
- 1875: 178,48 ton
- 1876: 202,77 ton
- 1877: 174,71 ton
- 1878: 151,62 ton
- 1882: 153,75 ton
- 1884: 308,53 registerton
- 1894: 301,8 registerton
- Riggning/typ: ångskonert
Historik:
1859
Fartyget är byggt på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm för ett partrederi i staden med grosshandlaren Alfred Engström som huvudredare. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 23/8 1860.
1863-02-07
Ett partrederi med säte i Oskarshamn blir fartygets nya ägare och där handlaren Per Deurell utses till huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1871-04-19
Ångfartygs AB Union i Stockholm med hamnkaptenen Fingal von Sydow som huvudredare köper fartyget vars hemort nu återigen blir Stockholm.
1876-03-11
Malmö Nya Ångbåts AB blir fartyget nya ägare och till huvudredare utses grosshandlaren Gabriel Hedman. Ny hemort blir Malmö.
1884-04-18
Rederiet låter Kockums Mekaniska Verkstads AB förbygga fartyget till mått enligt nedan:
Längd: 173 fot
Bredd: 22,8 fot
Djup: 10,5 fot
Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan. Inga övriga ändringar.
1892-07-12
Då den tidigare huvudredaren avlidit utser rederiet handlaren Axel Harald Bager till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1899-07-04
Fartyget säljs för 25500 Rubel till Aron Ostrinsky och Moses Schalbin i Nicolai i Ryssland.
Senare historik saknas.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat