Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 67,83 fot
- Bredd: 19,75 fot
- Djup: 10,6 fot
- Dräktighet:
- 1858: 37,5 danska commerseläster
- 1859: 46,15 svåra läster eller 26,58 nyläster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1855
Byggd på J. H. Löve & Son i Helsingör av skeppsbyggmästaren Jacob Wilhelm Löve.
Vid försäljningen till Sverige så ägdes och/eller redades fartyget av grosshandelsfirman Fr. Th. Adolph’s enka i Köpenhamn.
1859-08-01
Handelsbolaget Petersson & Haegerström i Oskarshamn köper fartyget för 2.000 Danska Riksdaler riksmynt och till huvudredare utses handlaren Carl Ludvig Haegerström. Hemort Oskarshamn. Rederiet reparerade fartyget på varv i Oskarshamn under året under ledning av skeppsbyggmästaren Nils Peter Carstens.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1860-10-08
Ena delägaren i handelsbolaget, Peter Petersson; säljer sin andel så att det nu redas av ett partrederi men med samma huvudredare och hemort som tidigare.
1861-04-18
Strandade vid Nykjöbing på Falster och blev vrak under resa från Figeholm mot Aabenraa med en last av trä. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Hermoder 1861-05-15