Basfakta:
- Svensk signal: HFTJ
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 96,75 fot
- Bredd: 23,40 fot
- Djupgående: 11 fot
- Dräktighet:
- 1856: 83,75 svåra läster
- 1866: 46,5 nyläster eller 145,01 registerton.
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1856
Byggd på Nynäs Varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Samuel Nilsson för handlaren J. L. Rosén i Mönsterås och som ensam ägare även blev huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 23/9 1856.
1858-08-16
Sjökaptenen i Kalmar, Fredrik Robert Jonsson, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Kalmar.
1862-07-18
Fartyget köps för 18000 Rd Rmt av grosshandlaren Erik Elias Lindström i Stockholm och som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1864-06-20
Del av fartyget säljs så att det nu redas av ett partrederi med änkefru Fredrika Wilhelmina Höglund i Stockholm som huvudredare. Hemort oförändrad.
1871-04-05
Ett partrederi i Höganäs med handlaren Emil Theodor Killman som huvudredare blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Höganäs.
1876-06-01
Skeppsredaren i Kalmar, Ernst Laurentius Bolin, blir utsedd till huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Kalmar.
1876-08-08
Ett partrederi i Åhus med sjökapten Johan Magnus Cederberg som huvudredare köper fartyget vars hemort nu blir Åhus.
1881-07-15
Under resa från Hartlepool mot Åhus med en last av stenkol överseglades fartyget i Kattegatt av det norska barkskeppet Norma och sjönk. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev