Basfakta:
- Svensk signal: JBPR
- Svenskt reg. nr: 534
- Längd: 37,06 meter
- Bredd: 7,74 meter
- Djupgående: 3,72 meter
- Dräktighet:
- 1893: 275,24 registerton
- 1896: 266,23 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1893
Fartyget byggs på Figeholms skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren Gustaf Vilhelm Hammarberg, Figeholm som då också blir fartygets huvudredare. Hemort Figeholm.
Nationalitets och registreringscertifikat utfärdat 13/5 1893.
1909-08-24
I ett meddelande från Svenska Generalkonsulatet i London meddelas att fartyget sålts till rederi i Goole för 350 pund sterling. Fartyget hade under resa från Hull mot Ystad med kol förlorat riggen och blivit inbogserat till Grimsby där hon utbjöds till försäljning.
Fartyget utgår därmed ur svenskt register.
1909
M. Chr. Mathiesen i Borøya, Tvedestrand i Norge köper fartyget.
Om köpet görs direkt vid auktionen eller via en engelsk agent anges ej. Under resa 1910 från Cadiz mot Rio Grande du Sul med en last av salt, strandar fartyget under bogsering den 27/12 1910 på Rio Grande Bar.
Fartyget kondemneras och säljs 15/2 1911.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Oskarshamnstidningen
- Lloyds Register
- https://kulturnav.org