Basfakta:
- Dansk signal: NBVD
- Svensk signal: HFNB
- Svenskt reg. nr.: 1070
- Längd: 22,94 meter
- Bredd: 6,15 meter
- Djup: 3,02 meter
- Dräktighet:
- 1870: 31,5 nyläster eller 100,04 registerton
- 1881: 106,16 registerton
- 1895: 98,24 registerton
- 1896: 98,28 registerton
- 1900: 98,51 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1849
Fartyget byggdes på Kolboda varv av skeppsbyggmästaren H. Olsen för sjökaptenen W. Petersen i Nexö på Bornholm under namnet Sophie.
1856-10-05
Nu hemmahörande i Köpenhamn och redad/ägd av F.W. Kiørboe
1862-12-27
Johannes Nicolai Sörensen i Köge anges som redare/ägare.
1870-10-01
Handelbolaget E & N Callerström i Påskallavik köper in fartyget till Sverige för 5000 Danska Riksmynt. Till huvudredare utses handlaren Erik Callerström och fartygets hemort blir Påskallavik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1871-06-07
Ägarna säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. I övrigt inga ändringar.
1872-03-15
Ett partrederi i Kalmar med skeppsmäklaren Ernst Laurentius Bolin som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemort Kalmar.
1874-03-26
Sjökaptenen Olof Jonsson blir huvudredare i det partrederi som köper fartyget. Ny hemort blir Bergkvara.
1883-04-10
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen Per August Jonsson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1887-03-01
Återigen ändringar i rederiet vilket medför att som ny huvudredare utses skepparen Olaus Sjögren till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1888-07-05
Rederiet utser nu Frans Oskar Olsson i Lufsekulla, Söderåkra till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1891-03-20
Skepparen Olof Julius Eriksson i Bergkvara blir utsedd till ny huvudredare. Hemort fortfarande Bergkvara.
1894-03-13
Skepparen Per August Petterson i Ragnabo, Söderåkra köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1902-08-21
Fartyget köps av prokuristen Fritz Håkan Alm i Bergkvara. Han är ensam ägare och huvudredare. Fartygets hemort blir som tidigare Bergkvara.
1940-03-13
Fartygets ägare meddelar Kommerskollegium att fartyget slopats och huggits upp. Då fartyget saknas i Sveriges skeppslista från och med 1913, så är upphuggning 1940 ett tveksamt årtal.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Boken Med Sejl, Damp & Motor. Bornholmska skepp 1850-1998 av Erik Pedersen (ISBN 87 88179 35-4)
- http://www.jmarcussen.dk