Basfakta:
- Svensk signal: HJSC
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 72,9 fot
- Bredd: 20,3 fot
- Djupgående: 8,9 fot
- Dräktighet:
- 1861: 35,89 svåra läster eller 20,67 nyläster
- 1866: 23 nyläster eller 75,01 registerton
- 1876: 69,06 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1857
Byggd i Brahestad i Finland för ett partrederi på orten.
1865-05-22
Fartyget köps av ett partrederi i Simrishamn med handlaren Sven August Bengtsson som huvudredare. Fartyget ligger då i Ystad och rederiet låter skeppsbyggmästaren N Håkansson förbygga fartyget i Ystad. Hemort blir Simrishamn.
Första fribrev vid datum ovan.
1866
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga övriga ändringar.
1873-03-04
Efter förändringar i rederiet så blir handlaren Christian Ekman ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1874-07-13
Sjökaptenen Johan August Thörngren i Oskarshamn köper ensam fartyget för 6.500 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1876-04-06
Andel i fartyget säljs och med detta redas det av ett partrederi. Huvudredare och hemort kvarstår.
1882-08-18
Fabriksidkaren Per Henrik Hoffman i Oskarshamn blir ny huvudredare efter ändringar i rederiet. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1883-05-10
Karl Johan Hullgren i Ålem köper ensam fartyget och som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort blir Pataholm.
1884-02-21
Skepparen i Oskarshamn, Nils Peter Pettersson blir för 1.300 kronor ny ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort Oskarshamn.
1884-07-31
Under resa från Verkebäck mot Flensburg och med en last av trä förliste fartyget i hård storm nordost om Christiansö. Besättningen räddades av barken Kronos och ilandsattes i Helsingör.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Post- Och Inrikes Tidningar 1884-08-05
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn