Ormen Långe, HFNL, 602

Basfakta:
  • Svensk signal: HFNL
  • Svenskt reg. nr.: 602
  • Längd: 70,20 fot
  • Bredd: 23 fot
  • Djup: 8,20 fot
  • Dräktighet:
    • 1861: 36,05 svåra läster eller 20,76 nyläster
    • 1862: 28,81 svåra läster
    • 1864: 38,26 svåra läster eller 22,04 nyläster
    • 1866: 25 nyläster eller 79,87 registerton
    • 1875: 56,99 ton
    • 1877: 58,62 ton
    • 1892: 62,39 registerton
    • 1894: 57,4 registerton
    • 1907: 56 registerton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1860
Fartyget är byggt på Åkerholms skeppsvarv i Gamleby församling som slup av skeppsbyggmästaren C. Svensson för friherren Carl Adam Jacob Raab i Helgerum. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartyget riggas om till skonare 1862. Fartygets hemort kan ej utläsas.
Första fribrev utfärdat 26/6 1862.

1863-04-23
Sjökapten Carl Gustaf Törnqvist i Västervik köper ensam fartyget och blir huvudredare. Hemort Västervik.

1865-05-09
Den i Ed i Kalmar län bosatte organisten Johan Edler blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets nya hemort blir Helgenäs.

1870-10-11
Lanthushållaren A. G. Olsson i Fläggstad i Eds församling blir fartygets nye ägare och huvudredare. Fartyget hemort blir Västervik.

1873-04-01
Ett partrederi i Västervik med skepparen Sven Peter Björkman som huvudredare köper fartyget. Ingen ändring av hemort.

1876-09-16
För 5.250 kronor köper handlaren Robert Löfstedt i Figeholm ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort blir Figeholm.

1883
Enligt Sveriges skeppslista för 1883 så anger det att en K. J. Nilsson är huvudredare. Detta kan ej verifieras i fribrev eller tillhörande dokument.

1893-06-29
Ett partrederi med skepparen Carl Ulrik Fröberg på Torrö i Östra Ed blir fartygets nya ägare. Fartyget förbyggs i Västervik 1892 av skeppsbyggmästaren Erik Nordström och namnändras till Fredman. Hemort Östra Ed.

1904-04-21
Skepparen Nils Wilhelm Nilsson i Västervik är huvudredare i ett partrederi som ny köper fartyget för 1800 kronor. Ny hemort blir Västervik.

1906-08-23
Ett partrederi i Vaxholm med skepparen Frans Ture Eriksson som huvudredare blir de nya ägarna till fartyget. Hemort Vaxholm.

1910-05-04
Sjömannen Frans Erik Eriksson i Höganäs, Vaxholm blir för 400 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Hemort Vaxholm kvarstår.

Fartygets slutliga öde obekant. Fartyget är struket i Nationalitets- och registreringscertifikatet dock utan årtal och orsak.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista
  3. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn