Basfakta:
- Svensk signal: HFNL
- Svenskt reg. nr.: 602
- Längd: 70,20 fot
- Bredd: 23 fot
- Djup: 8,20 fot
- Dräktighet:
- 1861: 36,05 svåra läster eller 20,76 nyläster
- 1862: 28,81 svåra läster
- 1864: 38,26 svåra läster eller 22,04 nyläster
- 1866: 25 nyläster eller 79,87 registerton
- 1875: 56,99 ton
- 1877: 58,62 ton
- 1892: 62,39 registerton
- 1894: 57,4 registerton
- 1907: 56 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1860
Fartyget är byggt på Åkerholms skeppsvarv i Gamleby församling som slup av skeppsbyggmästaren C. Svensson för friherren Carl Adam Jacob Raab i Helgerum. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartyget riggas om till skonare 1862. Fartygets hemort kan ej utläsas.
Första fribrev utfärdat 26/6 1862.
1863-04-23
Sjökapten Carl Gustaf Törnqvist i Västervik köper ensam fartyget och blir huvudredare. Hemort Västervik.
1865-05-09
Den i Ed i Kalmar län bosatte organisten Johan Edler blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets nya hemort blir Helgenäs.
1870-10-11
Lanthushållaren A. G. Olsson i Fläggstad i Eds församling blir fartygets nye ägare och huvudredare. Fartyget hemort blir Västervik.
1873-04-01
Ett partrederi i Västervik med skepparen Sven Peter Björkman som huvudredare köper fartyget. Ingen ändring av hemort.
1876-09-16
För 5.250 kronor köper handlaren Robert Löfstedt i Figeholm ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort blir Figeholm.
1883
Enligt Sveriges skeppslista för 1883 så anger det att en K. J. Nilsson är huvudredare. Detta kan ej verifieras i fribrev eller tillhörande dokument.
1893-06-29
Ett partrederi med skepparen Carl Ulrik Fröberg på Torrö i Östra Ed blir fartygets nya ägare. Fartyget förbyggs i Västervik 1892 av skeppsbyggmästaren Erik Nordström och namnändras till Fredman. Hemort Östra Ed.
1904-04-21
Skepparen Nils Wilhelm Nilsson i Västervik är huvudredare i ett partrederi som ny köper fartyget för 1800 kronor. Ny hemort blir Västervik.
1906-08-23
Ett partrederi i Vaxholm med skepparen Frans Ture Eriksson som huvudredare blir de nya ägarna till fartyget. Hemort Vaxholm.
1910-05-04
Sjömannen Frans Erik Eriksson i Höganäs, Vaxholm blir för 400 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Hemort Vaxholm kvarstår.
Fartygets slutliga öde obekant. Fartyget är struket i Nationalitets- och registreringscertifikatet dock utan årtal och orsak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn