Basfakta:
- Svensk signal: HDJF
- Svenskt reg. nr.: 854
- Längd: 68,5 fot
- Bredd: 22,65 fot
- Djup: 7,55 fot
- Dräktighet:
- 1853: 26,3 svåra läster
- 1869: 29 nyläster eller 91,86 registerton
- 1875: 78,78 ton
- 1889: 78,6 registerton
- 1895: 72,89 registerton
- Riggning/typ: slup/skonare
Historik:
Fartyget är byggt i Roslagen okänt år.
1851
Fartyget förbyggs och riggas som slup i Skäggenäs av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för ett partrederi i Mönsterås med friherren Adam Christian Raab som huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 26/4 1853.
1865-05-02
Ändringar i rederiet medför att handlaren Johan Ludvig Rosén i Mönsterås blir ny huvudredare. Hemort fortfarande Mönsterås.
1869-06-28
Huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Han låter skeppsbyggmästaren Samuel Nilsson förbygga och rigga om fartyget till skonare på Nynäs varv i Mönsterås under året. Fartygets hemort Mönsterås kvarstår.
1883-04-16
Sjökaptenen Emanuel Larsson i Djursvik köper för 3000 kronor ensam fartyget och blir även dess huvudredare. Ny hemort blir Djursvik.
1899-02-17
Ett partrederi i Bergkvara med lantbrukaren Bengt Nilsson i Ragnabo som huvudredare. Fartygets hemort blir Bergkvara.
1908-12-07
Huvudredaren meddelar Kommerskollegium om att fartyget ändrats till pråm.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mät- och bilbrev.