Basfakta:
- Lettisk signal: YLDP
- Svensk signal: HTCS
- Svenskt reg. nr: 2511
- Längd: 40,04 meter
- Bredd: 7,16 meter
- Djupgående: 3,92 meter
- Dräktighet:
- 1889: 262,97 nettoregisterton
- 1901: 323 ton
- 1903: 313 ton
- 1905: 306 ton
- 1908: 293,16 nettoregisterton
- Riggning/typ: propellerångskonert
Historik:
1887
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, vid denna tidpunkt arrenderat av Motala Verkstad AB, som nybygge 186 av Carl Gustaf Hasselbom för bankiren C G Cervin i Göteborg. Fartygets hemort Göteborg.
1888-02-23
Det första fribrevet transporteras till Ångfartygs AB Alice i Motala med grosshandlaren Carl Nilsson som huvudredare och hemort blir Motala.
1894-03-01
Efter att grosshandlaren Carl Nilsson avlidit utser rederiet en ny verkställande direktör och huvudredare, denna gång kamrer Henrik Gustaf Enberg, Motala. I övrigt inga ändringar.
1895-04-26
Rederiet flyttar sin säte från Motala till Stockholm som också blir fartygets hemort. I övrigt inga ändringar.
1897-03-04
Nytt certifikat utfärdas då fartyget förlängts och byggts om vid A/S Helsingørs Jernskibs- og maskinbyggeri i Helsingør.
Nya mått blir:
Längd: 47,15 meter
Bredd: 7,16 meter
Djupgående: 3,89 meter
Dräktighet: 323,24 nettoregisterton.
1904-12-10
Efter att tidigare verkställande direktören och huvudredare Henrik Gustaf Enberg avlidit utsåg rederiet generalkonsul Carl Gustaf Thulin till hans efterträdare på dessa poster.
1916-07-07
Fartyget såldes till skeppsredaren Johan Magnus Andersson i Ystad som blir ensam ägare och således fartygets huvudredare för under bildande Rederi AB Ystads räkning som registrerades 18/10 1916. Hemort blir Ystad.
1925-10-21
Under likvidation av tidigare rederi köps fartyget för 15.000 kronor av Rederi AB Falkvik i Sölvesborg och som huvudredare vice konsul Thure Karlsson. Rederiet ändrar fartygets namn till Hanna. Ny hemort Sölvesborg.
1928-02-07
Fartyget säljs för 46.500 kronor till skeppsredaren Johans Hartmanis i Libau, i dag Lijepaja, Lettland och namnändrades till Liva. Hon avförs genom detta ur svenskt register.
1934-09-02
Fartyget kolliderade med ett undervattensföremål utanför Aberdeen och gick till botten. Hon var vid olyckstillfället på resa Wick – Tallin med last av fisk.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns sjöfartsförenings arkiv
- www.wrecksite.eu
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”