Basfakta:
- Svensk signal: HPND
- Svenskt reg. nr: 2432
- Längd: 41,24 meter
- Bredd: 7,20 meter
- Djupgående: 4,25 meter
- Dräktighet:
- 1878: 240,57 ton
- 1891: 286,85 registerton
- 1895: 266,78 registerton
- 1910: 257,08 registerton
- 1913: 259,86 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1878
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av Carl Gustaf Hasselbom som nybygge 150 för ett partrederi med två deltagare i Oskarshamn där varvsägaren Gustaf Tillberg både var delägare och huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 30/11 1878
1881-10-13
Fartyget köps av Rederibolaget Östersjön med säte i Stockholm och där Philip Slöör blir huvudredare. Fartyget hemort blir Stockholm.
1895-03-01
Rederi AB Patria i Stockholm blir ny ägare. Ingen förändring av huvudredare eller hemort.
1895-04-18
Till ny huvudredare i rederiet utses Johan Vilhelm Broman, Stockholm. I övrigt inga ändringar.
1908-04-30
Rederiet får nya ägare och bolagets säte och fartygets hemort ändras till Helsingborg. Huvudredare blir den verkställande direktören skeppsmäklaren Anders Nilsson.
1916-09-14
Fartyget minsprängdes i Öresund under resa från Karrebæksminde mot Köpenhamn i barlast. 9 personer omkom.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- www.wrecksite.eu
- Helsingborgs Museum (Charlotta)
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”