Albano, HJPS, 173

Basfakta:
  • Svensk signal: HJPS
  • Svenskt reg. nr.: 173
  • Längd: 55,85 fot
  • Bredd: 18,10 fot
  • Djup: 8 fot
  • Dräktighet:
    • 1856: 25 svåra läster
    • 1872: 16 nyläster eller 52,40 registerton
    • 1881: 49,44 registerton
    • 1894: 39,37 registerton
  • Riggning/typ: slup
Historik:

1856
Fartyget är byggt som slup i Mönsterås av skeppsbyggmästaren O. L. Nordström för ett partrederi i Skillinge med skepparen Pehr Andersson som huvudredare. Hemort troligen Skillinge.
Första fribrev utfärdat 22/8 1856.

1873-01-28
Rederiet låter förbygga fartyget till skonare vid varv i Timmernabben av skeppsbyggmästaren C. J. Bring och nytt fribrev utfärdas vid datum ovan. Ny hemort blir Simrishamn.

1887-03-22
Efter ägarändringar i rederiet så utses skepparen Magnus Theodor Thorsson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1892-05-11
Ett partrederi i Ystad med sjökaptenen Martin Olsson som huvudredare köper nu fartyget vars hemort nu blir Ystad.

1894-07-19
Ett nytt partrederi i Ystad med skepparen Nils Nilsson blir fartygets nya ägare. Hemort fortfarande Ystad.

1895-04-01
Sjömannen Sven Larsson på Thossö, Mjällby blir huvudredare för det partrederi som köper fartyget för 2800 kronor. Ny hemort blir Sölvesborg.

1900-03-13
Skepparen Alfred Ingemansson i Matvik, Hällaryd blir ensam ägare då han för 2700 kronor köper fartyget. Ny hemort blir Matvik.

1901-12-15
Fartyget, liggande i Simrishamn lastad med sockerbetor, råkade ut för en svår storm med stor sjöhävning och slet sig från förtöjningarna och drev på grund i hamnen och blev fullständigt vrak.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat