Basfakta:
- Svensk signal: HGSC
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 76,6 fot
- Bredd: 20 fot
- Djupgående: 8,8 fot
- Dräktighet:
- 1856-05: 46,06 svåra läster
- 1856-08: 44,44 svåra läster
- 1873: 26 nyläster eller 83,02 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1852
Byggd i Ijå socken i Finland som öppen båt.
1855
Förbyggdes i Uleåborg i Finland till däckat skonertriggat fartyg.
1856-06-27
Inköpt till Sverige av ett partrederi i Haparanda med handlaren Erik Magnus Edlund som huvudredare. Hemort Haparanda.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1861-06-25
Den i Borgholm bosatte handlaren Sven August Olsson köper ensam fartyget för 5000 Rd Rmt och blir huvudredare. Ny hemort blir Borgholm.
1865-05-26
Handlaren Sven Peter Forsberg i Valdemarsvik blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemmahamn blir Valdemarsvik.
1869-04-06
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Hemort och huvudredare som tidigare.
1872-04-02
Skepparen Johan Peter Petersson i Ringarum blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ingen ändring av hemmahamn.
1873-04-21
Ett partrederi i Oskarshamn med sjökaptenen Johan Erik Hagström köper fartyget för 3000 Rd Rmt. Ny hemmahamn blir Oskarshamn.
1875-10-24
Under resa från Köpenhamn mot Oskarshamn i barlast strandade fartyget utanför Nexö på Bornholm och blev totalt vrak. Besättningen och 2 passagerare räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev