Basfakta:
- Svensk signal: HCQJ
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 73,70 fot
- Bredd: 22,50 fot
- Djupgående: 9,42 fot
- Dräktighet:
- 1859: 52,45 svåra läster
- 1866: 29,50 nyläster eller 94,15 registerton
- 1877: 86,24 ton
- 1881: 85,01 registerton
- Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:
1858
Byggd på Rå varv i Hammar av skeppsbyggmästaren Fredrik Gedda för gästgivaren Karl Viktor Danielsson i Askersund. Hemort troligen Askersund.
Inget fribrev utfärdat.
1863-12-07
Fartyget köps av den i Vadstena bosatte sjökaptenen Frans Andersson. Även han var ensam ägare samt huvudredare. Hemort Vadstena.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1864-05-13
Fartyget köps av handlaren Isak Widegren i Norrköping och som ensam ägare även var huvudredare. Ny hemort Norrköping.
1869-01-29
Sjökaptenen Johan Nilsson från Bruatorp, Söderåkra är ny ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort blir Djursvik.
1880-05-31
Ägaren ändrar fartygets hemort från Djursvik till Kalmar. I övrigt inga ändringar.
1880-09-09
Ett partrederi med lantbrukaren Lars August Larsson i Högsrum, Fliseryd som huvudredare är för 1.500 kronor nya ägare till fartyget vars nya hemmahamn blir Oskarshamn. De nya ägarna låter 1881 förbygga och rigga om fartyget till skonare på varv i Oskarshamn under ledning av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén.
1888-07-03
Skepparen August Jönsson utses till huvudredare för ett partrederi i Stockholm som blir fartygets nya ägare. Hemort Stockholm.
1892-08-28
Under resa från Limhamn mot Norrköping med en last av cement sprang fartyget läck så svårt att man var tvungen att sätta det på land norr om fiskeläget Vik i Blekinge.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn