Basfakta:
- Engelsk signal: JKVW
- Engelskt reg. nr: 5745
- Svensk signal: HPQC
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 106,22 fot
- Bredd: 23,34 fot
- Djupgående: 11,9 fot
- Dräktighet:
- 1879: 177,28 ton
- 1882: 187,43 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1854
Byggd i Plymouth, England för J. Shilston, Plymouth.
1871
Fartyget ägs/redas av Ball & Co i Plymouth.
1875
Hosking & Co i Plymouth är ägare/redare till fartyget.
1879-06-09
Köps in till Sverige av ett partrederi i Göteborg med skeppsmäklaren Edvard Pettersson som huvudredare. Hemort Göteborg.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1881-09-06
Handlaren Per August Asplund som blir huvudredare i ett partrederi i Oskarshamn vilka för 9.500 kronor blir nya ägare till fartyget. Ny hemort blir Oskarshamn.
1887-04-05
Efter tidigare huvudredarens konkurs så utses delägaren och fabrikören Per Henrik Hoffman ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1887-04-26
Fartyget säljs för 3.000 kronor till sjökapten Peter Richardsson i Stockholm och som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1887-10-11
Strandade vid västra Agger på danska västkusten under resa från Swansea mot Stockholm med en last av kol. Besättningen räddades av fiskare. Fartyget ansågs som vrak
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Lloyds Register
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.