Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 64,35 fot
- Bredd: 22,22 fot
- Djupgående: 7,30 fot
- Dräktighet:
- 1833: 19,6 läster
- 1848: 27,25 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
1833
Fartyget byggs i Roslagen som jakt för Olof Ersson i Uppveda i Roslagen.
1847
Förbyggd och omriggas till slup på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen för ett partrederi i Döderhultsvik. Huvudredare var handlaren Isak Erik August Lundberg. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 1847-05-26.
1850-05-31
Fartyget säljs till ett nytt partrederi i Döderhultsvik med Johan Gustaf Engström som huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
1866-12-13
Under resa från Kiel mot Döderhultsvik i barlast strandade fartyget vid Fulgen utanför Rostock och blev totalt vrak. Besättningen räddades
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Barometern 1866-12-29